AMERSFOORT - De twee grootste reisorganisaties in Nederland, TUI en Thomas Cook, slaan de handen ineen op het gebied van verre reizen om de zware prijzenslag in de branche het hoofd te bieden. "Reisconsumenten worden steeds meer gelokt met absurd lage prijzen. Het prijspeil is nooit zo laag geweest als op dit moment", aldus bestuursvoorzitter L. Frankenhuis van TUI Nederland dinsdag.

Directievoorzitter S. van der Heijden van Thomas Cook signaleert dat de consument meer flexibiliteit eist en niet meer bereid is dezelfde prijs te betalen als in eerdere jaren. "Internet en andere vormen van boeken nemen in hoog tempo toe te koste van het reisbureau. Prijzen en marges staan onder druk", stelde hij.

TUI, bekend van onder meer Holland International, Arke Reizen, en haar grootste concurrent Thomas Cook (Neckermann en Vrij Uit), maakten dinsdag bekend samen bij luchtvaartmaatschappij Air Holland circa 120.000 stoelen in te kopen voor de verre reizen. De totale reissom die met de inkoopcombinatie is gemoeid bedraagt 120 tot 150 miljoen euro op jaarbasis.

Air Holland vliegt met Boeing 767 en 757 toestellen vanaf 1 november voor de beide reisorganisaties naar tien verre bestemmingen in landen als India, Sri Lanka, Mexico, Dominicaanse Republiek en Kenia. De stoelen die Thomas Cook en TUI inkopen zouden goed zijn voor ongeveer eenderde van de Nederlandse markt in verre reizen.

Volgens Frankenhuis is de inkoopcombinatie een experiment om goedkoper te kunnen werken zonder dat de reisorganisaties minder verdienen aan de verkochte vakanties. "De consument wordt de absolute winnaar. We kopen dan wel gezamenlijk stoelen in, maar de concurrentie in het verkopen van reizen blijft keihard", betoogde Frankenhuis.

TUI en Thomas Cook beschouwen verre reizen als een belangrijke groeimarkt. Onder meer door de lage dollar en lage brandstofkosten worden volgens de reisorganisaties verre reizen 10 tot 30 procent goedkoper. Door de samenwerking met de 'verre charters' kan bijvoorbeeld Arke Reizen volgens moeder TUI voor hetzelfde geld een reis aanbieden naar Mexico of de Dominicaanse Republiek als naar de Canarische Eilanden.

In een nadere toelichting stelde Frankenhuis dat de reisbranche met een krimpende markt te maken heeft. "Zoals het er zich nu laat aanzien met 4 tot 5 procent", verwacht hij. "Zowel de vliegcapaciteit als het overschot aan accommodaties, dragen bij tot een uitermate scherpe contractering." Hij wees er daarnaast op dat consumenten minder geneigd zijn pakketreizen te kopen. "Klanten kopen slechts onderdelen: het hotel reserveert hij via het reisbureau en de vlucht bij een lowcost-carrier."

TUI verwacht door de gezamenlijke inkoop met Thomas Cook een sterke troef in handen te hebben ten opzichte van de in ieder geval de lowbudget luchtvaartmaatschappijen. "Immers wij hebben grote hoeveelheden stoelen in de aanbieding. Terwijl de concurrentie vaak 'vanaf-prijzen' hanteert voor slechts een beperkt aantal stoelen."