UTRECHT/DEN HAAG - Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden, zal 60 procent duurder zijn dan een kaartje voor de gewone NS-treinen.

Verkeersminister Camiel Eurlings meldde dat donderdag aan de Tweede Kamer.

De eerste vier weken geldt wel een introductietarief dat 15 procent hoger ligt. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam kost dan 15,70 euro, een retourtje 28,50 euro.

Tarieven

Daarna komen er twee tarieven, want naast het standaardtarief introduceert exploitant HSA een superdiscount.

Het standaardtarief voor een enkeltje Amsterdam-Rotterdam is 21,10 euro, een retourtje 39,30. Een enkeltje volgens het superdiscounttarief kost 10,80 euro, een retourtje 21,60 euro, staat op de site van NS HiSpeed. Het gaat om tarieven in de tweede klasse.

Kaartjes

De superdiscountkaartjes, volgens de NS ongeveer 15 procent van het totale aantal beschikbare kaartjes, zijn alleen via internet te reserveren. De Nederlandse Spoorwegen zit voor 90 procent in HSA, de KLM heeft de overige 10 procent.

De hsl-treinen rijden 160 kilometer per uur, 20 kilometer harder dan de normale intercity's, maar nog lang niet de voorziene snelheid van 250 kilometer over het gehele traject van de HSL-Zuid.

Vertraagd

De HSL-Zuid moet doorrijden naar Parijs, maar de ingebruikname daarvan is door aanhoudende problemen met materieel en de beveiliging opnieuw vertraagd tot op zijn vroegst eind 2009, maakte Eurlings vorige maand bekend. De tarieven daarvoor zullen dan drie maanden daarvoor bekend worden.

De bewindsman kwam donderdag met de brief omdat de consumentenorganisaties advies over de tarieven hebben uitgebracht. Eurlings schrijft dat ze die 'acceptabel' vinden. Reizigers kunnen nog op de gewone, goedkopere treinen terecht.

Treinen

NS Hispeed, het bedrijfsonderdeel voor alle hogesnelheidsproducten van NS, heeft de tarieven op de site gezet, zonder veel ruchtbaarheid. De treinen gaan pas volgend jaar rijden, aldus de zegsman.

Hij benadrukte de reistijdwinst, tussen Amsterdam en Rotterdam een derde, en tussen Schiphol en Rotterdam 45 procent (26 minuten tegenover 47 minuten nu).