BRUSSEL - Eurocommissaris Neelie Kroes (Concurrentie) heeft de voorgenomen overname van Martinair door KLM woensdag goedgekeurd.

De Europese Commissie stelde in september een diepgaand onderzoek in naar de gevolgen voor het passagiervervoer en dan met name het vervoer tussen Amsterdam en Curaçao en Aruba.

''Na een diepgaand onderzoek te hebben ingesteld ben ik er nu van overtuigd dat de consumenten ook na de verwerving van Martinair door KLM nog tussen concurrende diensverleners kunnen kiezen'', aldus Kroes woensdag.

Maersk

KLM maakt deel uit van de groep Air France/KLM en heeft zijn thuisbasis op Schiphol. Ook Martinair heeft Schiphol als thuisbasis en is nu nog voor de helft eigendom van KLM en voor de andere helft van Maersk.

KLM wil met de overname van Martinair haar netwerk uitbreiden. ''Goed dat er nu duidelijkheid uit Brussel is. Met de goedkeuring komen schaalvergroting en synergie binnen handbereik'', aldus topman Peter Hartman van KLM woensdag.

Directeur Paul Gregorowitsch van Martinair noemt het bemoedigend nieuws na een lange periode van onzekerheid.

Intercontinentaal

Martinair vliegt wat passagiersvluchten betreft alleen op intercontinentale bestemmingen.

Overlapping met vluchten van KLM is er vooral op de routes tussen Amsterdam en ver weg gelegen bestemmingen zoals Vancouver, Toronto, Miami, Havanna, Punta Cana, Curaçao en Aruba.

ArkeFly

Uit onderzoek van de Europese Commissie kwam naar voren dat het fusiebedrijf op de vluchten naar Curaçao en Aruba zal worden ingetoomd door concurrent ArkeFly. De commissie concludeert daaruit dat eventuele prijsverhogingen wellicht onrendabel zijn.

''Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de gevolgen van de voorgenomen transactie gering zijn."

"Niet alleen omdat KLM reeds gezamenlijke zeggenschap over Martinair heeft, maar ook omdat het concurrentievermogen van Martinair voortdurend is afgenomen en de onderneming afhankelijk is van de toestemming van KLM voor het vernieuwen van haar passagiersvloot voor langeafstandsvluchten'', aldus de commissie.