UTRECHT - De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan voorheen.

''Natuurlijk zijn er een paar kinderziektes'', legt hij uit. ''Maar dan heb je het bijvoorbeeld over borden waarop nog de oude vertrektijden staan vermeld. De conducteurs zijn hier extra alert op de komende dagen.''

Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan voorheen, wat neerkomt op 100.000 ritten per jaar. Op belangrijke trajecten gaan de treinen volgens het metrosysteem rijden, wat betekent dat er elke paar minuten een nieuwe trein vertrekt.

Het nieuwe systeem geldt niet alleen voor de Randstad. Ook in Twente rijden doordeweeks voortaan tussen Almelo, Hengelo en Enschede zes treinen per uur. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden zelfs acht treinen per uur, behalve op zondag.

Vervallen

Daar staat echter tegenover dat de rechtstreekse trein tussen Arnhem en Den Haag komt te vervallen. Hierover is reizigersvereniging Rover erg ongelukkig.

De snelle verbinding die was voorzien tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam is verder vooruit geschoven omdat het nieuwe Europese veiligheidssysteem nog niet goed werkt. Het technisch proefrijden zonder passagiers op dit traject gaat volgens de NS wel door.

Nachttrein

Verder komt er een nieuwe nachttrein bij, dit keer tussen Rotterdam, Gouda en Utrecht. Vorige jaar werden de Noord-Brabantse steden al aan het nachtnet toegevoegd.

Ook wordt het nieuwe station Amsterdam Holendrecht in gebruik genomen. Het totale aantal Nederlandse stations aantal Nederlandse stations komt daarmee op 380.