DEN HAAG - CDA en PvdA in de Tweede Kamer zitten niet op een lijn over de toekomst van de Nederlandse Spoorwegen. De NS behoudt, als het aan de PvdA ligt, ook na 2015 het alleenrecht om treinen te laten rijden op het hoofdspoor.

In dat jaar loopt het contract ('concessie') van de NS af. Een nieuwe aanbesteding geeft onzekerheid die de grote investeringen door de spoorwegen kan dwarsbomen.

PvdA'er Diederik Samsom stelde dit woensdag in het voortgezette debat over de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

"We vragen de Spoorwegen te investeren tot 2020. Het zou raar zijn als de NS in 2015 out of business zou raken.''

Vraagtekens

Het CDA zet vraagtekens bij die inzet. De prikkels die uitgaan van het aanbesteden van het spoor hebben geleid tot marktgericht werken, meende fractiewoordvoerder Ger Koopmans.

De NS moet verder 2 miljard van de 4,5 miljard euro extra kabinetsinvesteringen in het spoor tot 2020 opbrengen.

Omdat de NS een staatsbedrijf is, kan dat geld daar weggehaald worden, aldus Koopmans. "Dit is niet prikkelen, maar pamperen'', concludeerde hij.

Vervroegde investeringen

Het CDA had ook kritiek op het feit dat de PvdA geen geld van de regio's vraagt voor eventuele vervroegde investeringen in spoorprojecten. Het gaat bijvoorbeeld om een spoorboog bij Deventer, waardoor goederentreinen niet meer door de stad hoeven.

Het CDA wil zulke investeringen, die het kabinet overweegt om de kwakkelende economie een impuls te geven, in wegprojecten.

Er is nog een potje van 30 miljoen, die besteed zou kunnen worden aan bijvoorbeeld een fly-over en een vernieuwde N201 bij de Bloemenveiling Aalsmeer. De betrokken regio's moeten (en willen) geld bijpassen.