NEW YORK - De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn in november fors gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van verschillende autofabrikanten, waaronder General Motors, Ford en Toyota.

General Motors verkocht 41 procent minder auto's in de VS. De verkopen zijn volgens het concern, dat onder meer eigenaar is van Opel, in vijftig jaar niet zo laag geweest.

"Elke fabrikant laat vreselijke cijfers zien, en wij zijn geen uitzondering", aldus viceverkoopdirecteur Mark LaNeve, die de leiding heeft over de Noord-Amerikaanse autoverkopen van General Motors.

Ford

Ford verkocht vorige maand bijna een derde minder auto's in de VS. Het Zweedse dochterbedrijf Volvo, dat Ford zou willen verkopen, verloor daarbij het meest.

De verkopen in de VS gingen bij dit merk met bijna de helft omlaag. Van zijn grootste merken Ford, Lincoln en Mercury verkocht het concern ongeveer 30 procent minder.

Toyota

Toyota liet weten bijna 34 procent minder auto's te hebben verkocht in de Verenigde Staten. Het is de zevende maand op rij dat Toyota zijn verkopen in het land zag dalen.

Autosector

De autosector zucht onder de economische recessie waar de Verenigde Staten volgens het Nationaal Bureau van Economisch Onderzoek (NMER) sinds begin dit jaar in zit.

Volgens Ford zijn de verkopen in de Amerikaanse auto-industrie als geheel met 35 procent gedaald.

Krediet

De autofabrikanten hebben de overheid dinsdag beloofd te gaan reorganiseren, als ze een krediet krijgen van de overheid.

Ford vraagt het Congres een overbruggingskrediet van maximaal 9 miljard dollar, General Motors wil 18 miljard dollar lenen en Chrysler heeft 7 miljard dollar nodig.

De Amerikaanse volksvertegenwoordigers wezen eerder de verzoeken om hulp van de autoproducenten af. Zij eisten dat de drie concerns concrete plannen presenteerden voor hun verdere bedrijfsvoering.