UTRECHT - De NS en spoorbeheerder ProRail gaan nauwer samenwerken. Zo zou de verkeersleiding voortaan gezamenlijk moeten worden uitgevoerd, terwijl ProRail deze taak nu voor het overgrote deel uitvoert.

"Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch.

Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen", aldus Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail dinsdag in de Volkskrant.

Zelfstandige ondernemingen

De NS en ProRail werden in 2001 gedwongen gesplitst. De NS is er voor sommige activiteiten samen te doen. "De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld", aldus Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS.