AMERSFOORT - Ahold-dochter Schuitema (C1000) heeft in het eerste halfjaar bijna eenderde meer nettowinst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Er bleef 22,7 miljoen euro onder de streep over en dat is 30 procent meer dan een jaar eerder. Dat maakte de onderneming woensdag bekend. Het gaat zo goed dat Schuitema de winstvooruitzichten heeft verbeterd.

De omzet klom 9,6 procent tot 1,729 miljard euro. De detailhandelsomzet van Schuitema, waarin ook de inkomsten van zelfstandige C1000-ondernemers is meegenomen, klom 6,8 procent tot miljard euro. Het aantal bij Schuitema aangesloten supermarkten daalde van 492 naar 480 in 2003.

De supermarktketen, waarin Ahold een belang heeft van circa 73 procent, claimt dat het marktaandeel is gestegen van 15,1 procent in 2002 naar 15,8 procent in 2003. Volgens onderzoeksbureau GfK steeg het marktaandeel van de keten echter van 13,8 naar 14,7 procent. De stijging heeft vooral te maken met de aankoop van winkels van A&P.

Bijzonder tevreden

Schuitema zegt de resultaten flink te hebben verbeterd door betere winstmarges. Er werd dus meer verdiend op de producten die de onderneming verkocht. "Schuitema heeft het eerste halfjaar 2003 zeer succesvol afgesloten", aldus bestuursvoorzitter J. Brouwer in een verklaring. "Wij zijn bijzonder tevreden over de resultaten, zeker in een stagnerende levensmiddelenmarkt en toenemende concurrentie."

Brouwer zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de keten deze groei ook in de tweede helft van 2003 kan vasthouden. Daarom verhoogt de keten de winstverwachting. In plaats van een winstverbetering van tussen 12 en 20 procent ten opzichte van de winst van vorig jaar denkt Schuitema nu tussen de 20 en 30 procent meer winst te maken. In 2002 verdiende de onderneming 39,3 miljoen euro.