AMSTERDAM - Nederlandse supermarkten hebben in het eerste halfjaar van 2003 in totaal een omzet geboekt van 13,2 miljard euro. Dat is een stijging met 3,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat maakte onderzoeksbureau ACNielsen woensdag bekend. Het onderzoeksbureau denkt dat over heel 2003 de omzet in supers met 3 tot 3,5 procent stijgt.

Vorige week lekten cijfers uit van onderzoeksbureau GfK over de marktaandelen van Nederlandse supermarkten over het eerste halfjaar. Albert Heijn had over de eerste helft van het jaar een marktaandeel van circa 22,4 procent. Dat zou neerkomen op een supermarktomzet van bijna 3 miljard euro (2,95 miljard) in het eerste halfjaar.

Laurus had volgens GfK een marktaandeel van 17,7 procent. Daaruit zou blijken dat het concern een omzet genereerde van ruim ,3 miljard euro (2,34 miljard) euro. Dat komt overeen met de cijfers die het concern eind juli publiceerde.

Woensdagmiddag nabeurs komt Schuitema, eigenaar van C1000, resultaten over de eerste helft van het jaar. Volgens GfK heeft C1000 een marktaandeel van 14,7 procent. Het bedrijf heeft dan een omzet van ruim 1,9 miljard euro (1,94 miljard). Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van 1,58 miljard euro.