DEN HAAG - De financiële crisis heeft dit jaar nog geen invloed op de bestelling van kerstpakketten. Het aantal pakketten neemt zelfs toe, met 100.000, tot vijf miljoen.

Dit stelden het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten en het Platform Promotional Products maandag.

Beide organisaties verwachten dat bedrijven dit jaar aan kerstpakketten 2 euro meer zullen besteden dan vorig jaar. Voorlichtingsbureau Kerstpakketten houdt het op 36 euro per pakket, volgens de aanbieders van promotie-artikelen gaat het om 40 euro. Daarmee zou er zo'n 200 miljoen euro in de branche omgaan.

De kerstpakkettenbranche verwacht volgend jaar wel last te krijgen van de financiële crisis. Het grootste deel van de bestellingen was in september dit jaar al geplaatst, zei een woordvoerder van Platform Promotional Products maandag. "Dus voordat de crisis in alle hevigheid uitbrak."

Zuiniger

De branche merkt dat bedrijven die nu nog kerstpakketten bestellen, zuiniger zijn.

De gemiddelde waarde van een pakket gaat omlaag, maar omdat het hier gaat om relatief kleine ondernemingen, heeft dit volgens het Platform Promotional Products weinig invloed op de totale omzet van aanbieders van de pakketten.

Trends

Bedrijven mogen jaarlijks een werknemer voor 70 euro fiscaalvriendelijk aan geschenken geven. Trends zijn dit jaar volgens de branche fair trade-producten en bordspellen.

De populariteit van bordspellen zou een gevolg kunnen zijn van de mindere economische tijden, omdat mensen dan "warmte en geborgenheid'' bij elkaar zouden zoeken.

Promotieproducten

Bij Platform Promotional Products zijn ruim driehonderd bedrijven aangesloten die jaarlijks 800 miljoen euro aan omzet genereren met promotieproducten.

Grote spelers zijn internationale bedrijven als PF Concept, CCO Poulis en PSL, die de geschenken veelal uit het Verre Oosten halen. Op het gebied van voeding in de pakketten is Makro een belangrijke leverancier.