Alternatief IJzeren Rijn van tafel

BRUSSEL - Een alternatief tracé voor de goederenspoorlijn IJzeren Rijn bij Roermond is van tafel. De variant valt te duur uit, zo bleek maandag bij overleg van minister Camiel Eurlings (Verkeer) met Belgische en Duitse bewindslieden in Brussel.

De goederenspoorlijn moet van Antwerpen via Roermond naar Mönchengladbach lopen. Duitsland en Nederland wilden een variant waarbij de lijn Roermond noordelijk zou passeren, omdat dit goedkoper zou zijn en het tracé korter door Nederland gaat.

Eurlings had maandag 100 miljoen euro extra op tafel gelegd om dat mogelijk te maken. "Maar Duitsland en België wilden dat we nog meer zouden bijdragen. Dat heb ik geweigerd, vanwege de belastingbetaler in Nederland", zei Eurlings.

Tussenvariant

Tenzij een van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt, is volgens Eurlings de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel.

Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn.

Kippenlijntje

"In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag", aldus Eurlings.

De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. "Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien, voordat de eerste trein rijdt."

Natuurgebied

De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren vrijwel op slot met als argument dat natuurgebied De Meinweg zou worden verstoord.

De Belgen vonden jaren geleden dat Nederland op deze manier de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute wilde beschermen.

Onafhankelijke experts

Een commissie van onafhankelijke experts komt nu eerst in december met een advies aan Eurlings en zijn Belgische collega over wie wat betaalt voor de modernisering van de lijn op Nederlands grondgebied.

Volgens voorlopige ramingen bedragen de kosten ruim een half miljard euro. De kosten van extra aanpassingen, zoals een tunnel onder Weert die deze gemeente graag wil, zitten daar niet in.

Tip de redactie