NIJMEGEN - Patiënten vinden de Nederlandse zorg betaalbaar. Ook zijn ze tevreden over de toegankelijkheid van artsen en instellingen. Maar de informatievoorziening en de afstemming tussen hulpverleners onderling kan veel beter.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek naar de prestaties van de gezondheidszorg, wat voor Nederland is uitgevoerd door de afdeling IQ Healthcare van het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen.

De resultaten van het onderzoek worden donderdag in Washington gepresenteerd aan ministers en beleidsmakers uit de acht deelnemende landen.

Europa

Nederland heeft daarnaast ook het meest consumentvriendelijke systeem voor gezondheidszorg in Europa. Dat blijkt uit de Euro Health Consumer Index van 2008, die donderdag in Brussel is gepubliceerd. Afgelopen twee jaar eindigde Nederland als tweede op deze jaarlijkse ranglijst van 31 landen. In 2005 ging het ook aan kop.

De Euro Health Consumer Index (EHCI) wordt opgesteld aan de hand van zes criteria die belangrijk zijn voor de consument, zoals rechten en voorlichting voor de patiënt, wachttijd voor de behandeling, en aanbod en dekking van de diensten voor gezondheidszorg. Vooral op die laatste twee terreinen scoort Nederland goed.

Wachttijden

Daaruit blijkt dat de recente hervoming van het Nederlandse zorgstelsel vruchten afwerpt, zegt directeur Arne Björnberg van EHCI. Wel moet Nederland meer zijn best doen om de wachttijden weg te werken en de keuzevrijheid voor de patiënt te vergroten.