'Zorgverzekeraars moeten meer kiezen voor kwaliteit'

DEN HAAG - Zorgverzekeraars letten bij het inkopen van zorg beter op kwaliteit dan in 2007. Maar ze lijken nog niet zo te selecteren dat kwaliteit doorslaggevend is om met de ene zorgverlener wel en met de andere juist geen contract af te sluiten.

Tot die slotsom komt de Consumentenbond woensdag na onderzoek met de ouderenbond ANBO en de patiënten- en consumentenfederatie NPCF.

Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel vervullen zorgverzekeraars een cruciale rol bij het inkopen van zorg, vinden de belangenclubs.

Prikkelen

Door te kiezen voor kwaliteit zouden ze ziekenhuizen en andere zorgverleners kunnen prikkelen beter hun best te doen waarmee ze de hele zorgsector naar een hoger plan kunnen tillen.

Volgens de consumentenorganisaties wordt nog steeds onvoldoende gedacht vanuit het belang van de patiënt. "Niet de patiënt of zijn aandoening staat centraal, maar de zorgaanbieder'', stellen ze.

Wel informeren verzekeraars verzekerden steeds beter en ook worden steeds vaker kwaliteitsargumenten van patiënten- en consumentenorganisaties meegewogen.

Sanctie

Maar het blijft onduidelijk welke sanctie volgt als een zorgaanbieder de gemaakte afspraken over bijvoorbeeld kwaliteit niet nakomt.

De belangenclubs willen dat daar verandering in komt. Ze pleiten tevens voor begrijpelijke informatie, ook over de kwaliteit van de zorgverleners, en duidelijkheid over waarom wel of geen contract is afgesloten met een zorgaanbieder.

Agis

Agis heeft volgens de consumentenorganisaties het inkoopbeleid het best op orde. CZ en Zorg en Zekerheid volgen op de tweede plek en zij weten UVIT (Univé, VGZ, IZA en Trias) achter zich.

Onderaan staat Multizorg, de organisatie die zorg inkoopt voor Aegon, De Amersfoortse, Fortis ASR, ONVZ, VVAA en PNO.

Tip de redactie