HILVERSUM - De tarieven voor tv-reclame gaan meer omhoog dan was verwacht. Voor het hele lopende jaar schat STER-directeur J. Minnaar dat de stijging tenminste 10 procent zal bedragen. Eerder was gemikt op 5 procent.

De verhogingen leiden niet tot hogere totale opbrengsten in , maar zijn nodig om de begrote jaarbedragen te halen. Voor de STER is dit 213 miljoen euro, aldus Minnaar woensdag.

Het probleem zit in de zogenaamde pakketreclame. Hierbij kopen adverteerders geen vaste reclametijd, maar een gegarandeerde kijkdichtheid voor hun boodschappen. Door de mooie zomer is de kijkdichtheid fors omlaag gegaan. Daardoor hebben instellingen als STER (publieke omroep) en IP (commerciëlen) meer zendtijd nodig om aan hun verplichtingen te kunnen voldoen.

Bij de verkoop van pakketreclame voor dit jaar is sprake geweest van een prijzenslag, aldus Minnaar. De reclametijdverkopers moeten nu voor de al lagere bedragen meer zendtijd inzetten en zijn dus zo eigenlijk duurder uit. Adverteerders die zendtijd willen in specifieke reclameblokken hebben altijd voorrang op de pakketboodschappen, maar zij zullen de komende tijd wel dieper in de buidel moeten tasten.