AMSTERDAM - Bedrijven schakelen sneller deurwaarders in om hun geld te krijgen. Door de kredietcrisis is het voor ondernemingen steeds moeilijker om uitstaande rekeningen te innen.

Dat stelt de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) maandag. "Financiële instellingen, maar ook het MKB, zijn meer aandacht gaan besteden aan het innen van oude vorderingen", aldus Karen Weisfelt, directeur van de KBvG. "Kennelijk hebben ze het gevoel dat ze anders hun geld niet meer terugzien."

Bedrijven schakelen volgens de organisatie niet alleen eerder een deurwaarder in, maar laten ook vaker beslag leggen. De crisis heeft nog niet geleid tot een toename van het aantal gerechtelijke procedures, aldus de KBvG.

Werkkapitaal

Ook kredietmanagers zien het betaalgedrag van klanten in het bedrijfsleven verslechteren. Rekeningen worden volgens hen gemiddeld twaalf dagen later betaald, waardoor tientallen miljarden euro's aan werkkapitaal stilligt.

Dat blijkt uit de Credit Management Trendmeter, die bureau OnGuard maandag heeft gepubliceerd. Het grootste slachtoffer van dit betalingsuitstel zijn volgens het bureau bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf.

"Het geld kan dan niet worden gebruikt om lopende kosten zoals salarissen te dekken", aldus Edwin Merk, verkoopdirecteur van OnGuard.

Leningen

Ook kunnen bij het uitblijven van betalingen geen nieuwe investeringen worden gedaan of rekeningen betaald. De bedrijven moeten soms dure leningen aangaan om de tijd te overbruggen waarin ze op hun geld wachten. "Het MKB heeft minder reserves en merkt als eerste de gevolgen van betalingsuitstel."

Eerder deze maand liet de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI) al weten dat de wereldwijde crisis Nederlandse incassobureaus handenvol werk bezorgt.