DEN HAAG - Luchtreizigers met klachten over bijvoorbeeld vertragingen kunnen vanaf volgend jaar zomer terecht bij een onafhankelijke geschillencommissie voor de luchtvaart. Verkeersminister Camiel Eurlings verwacht dat, liet hij donderdag de Tweede Kamer weten.

De luchtvaartsector en de Consumentenbond praten sinds dit voorjaar over oprichting van zo'n 'loket'. Eurlings schrijft dat deze partijen nog bezig zijn met de laatste loodjes, maar hij is zeer positief gestemd. Hij geeft de partijen daarom langer tijd om de onderhandelingen af te ronden.

Als er over enkele weken een overeenkomst ligt, is de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken SGC aan zet voor de verdere uitwerking. De SGC heeft tot het voorjaar daarvoor nodig, zodat consumenten vanaf het zomerseizoen 2009 gebruik kunnen maken van een volledig opgetuigde geschillencommissie luchtvaart, aldus Eurlings.

Europese compensatieregeling

Er bestaat sinds 2005 een Europese compensatieregeling voor gedupeerde vliegtuigpassagiers. Maar onder andere de Tweede Kamer vindt die regeling zo ingewikkeld dat ze vorig jaar een nationale geschillencommissie bepleitte.

Volgens Eurlings moet de commissie de blauwdruk vormen voor een Europese evenknie, met een uniforme geschillenprocedure voor alle EU-burgers "ongeacht van of naar welke lidstaat men vliegt''. Daarom moet de nationale commissie 'Europa-proof' worden gemaakt en dat vergt extra voorbereidingen, schrijft hij.