STUTTGART - Het grote Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de nettowinst zien verschrompelen van 1,1 miljard euro tot 109 miljoen euro. Hoofdschuldige was de Amerikaanse Chrysler-divisie. Deze had te lijden onder de prijzenoorlog in de Verenigde Staten, die ook de grote twee, General Motors en Ford, enorm veel geld kosten.

Het operationele verlies van Chrysler bedroeg in het tweede kwartaal 948 miljoen euro. In dezelfde periode van 2002 was er nog een winst van 414 miljoen euro. Tegen deze verslechtering konden verbeteringen bij Mercedes en vooral in de bedrijfswagensector niet op.

Meevallen

De totale omzet van het concern kwam uit op 34,3 miljard euro, procent lager dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. De slechte cijfers van DaimlerChrysler kwamen niet echt als een verrassing. Veel analisten vonden vooral de nettowinst nog meevallen.

DaimlerChrysler zag de afgelopen weken lichte tekenen die wijzen op een mogelijke verbetering in de economische situatie in de belangrijkste landen. Daarom denkt de concernleiding dat er sprake kan zijn van een langzame stabilisering van de vraag naar personenauto's en bedrijfswagens in de VS. In West-Europa echter zullen de markten voor personenwagens onveranderd slecht blijven. Voor middelzwaar en zwaar bedrijfsmaterieel ziet Daimler nog weinig lichtpuntjes.

Dollar

Behalve van de slechte economische omstandigheden heeft Daimler ook te lijden van de zwakke dollar. Vooral op grond daarvan gaat het concern voor het hele jaar uit van een dalende omzet, 135 miljard euro tegen 150 miljard in het voorgaande jaar.

Donderdag kwamen ook twee Franse automakers met cijfers naar buiten. PSA Peugeot Citroën zag in de eerste helft van dit jaar de winst met 12 procent dalen naar 869 miljoen euro. Peugeot wijt de daling aan de zwakke thuismarkt en een hoge eurokoers.

Renault

Ook landgenoot Renault moest melden dat er in het eerste halfjaar minder auto's zijn verkocht dan in dezelfde periode van . Maar dankzij het belang van het concern in het Japanse Nissan kon Renault toch een 30 procent hogere winst van bijna 1,2 miljard euro laten zien.