AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) is in gesprek met de IJslandse autoriteiten over de internetspaarbank Icesave.

De centrale bank wil opheldering over de rekeningtegoeden van Nederlandse spaarders bij Icesave, een dochter van de in moeilijkheden geraakte bank Landsbanki. Nederlandse klanten van Icesave kunnen geen geld meer opnemen via de website.

Duidelijkheid

DNB wil vooral duidelijkheid over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen.

IJsland staat in dat geval garant voor een deel van de spaartegoeden. DNB zal indien nodig rekeninghouders helpen een beroep te doen op de IJslandse garantieregeling.

Icesave

Icesave kon dinsdag geen opheldering verschaffen over de verdere gang van zaken. "De zaak is nu in handen van DNB. Daar kan ik niet zoveel aan toevoegen", aldus een woordvoerder van de internetspaarbank.

Hoeveel spaarders tot nu toe zijn weggelopen bij Icesave is volgens hem onbekend. "Tot aan het weekeinde was hier geen sprake van. Maandag begon je het wel te merken", aldus de zegsman.

Icesave is een betrekkelijk nieuwe speler op de Nederlandse spaarmarkt, maar heeft al enkele tienduizenden spaarders weten te lokken met een aantrekkelijk rentetarief. Moederbedrijf Landsbanki is evenwel door de kredietcrisis in grote problemen geraakt. IJsland nationaliseerde dinsdag de gehele bankensector.

Zie ook:

Alles over de kredietcrisis op NUzakelijk.nl.