AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM heeft over de maanden juli en augustus het aantal passagiers met 230.000 zien dalen. Dat heeft president-directeur Peter Hartman van KLM maandag gezegd.

De oorzaak is volgens hem vooral de zogenoemde vliegtaks, de extra belasting die passagiers sinds 1 juli moeten betalen als ze vanaf Schiphol vliegen.

Hartman noemde de taks eerder "een platvloerse belastingmaatregel met een averechts effect op het milieu".

De topman bestrijdt dat de schade meevalt voor KLM. "Dit gaat KLM dit jaar 500.000 euro kosten, en 1 miljoen voor Schiphol".

Heroverweging

Het kabinet zou de maatregel daarom moeten heroverwegen, zeker nu de condities verslechteren, aldus Hartman maandag.

"De kredietcrisis is een bron van zorg. KLM staat er relatief goed voor, maar de crisis is een onvoorspelbaar monster. We weten niet waar het eindigt."

Belastingmaatregelen

KLM en ook Schiphol vrezen ook nog eens voor een 'stapeling' van belastingmaatregelen als luchtvaartmaatschappijen in Europees verband moeten betalen voor de uitstoot van het broeikasgas CO2. "Weet wat je doet", waarschuwde Hartman.

Balkenende

Minister-president Balkenende sloot aan bij deze gedachte en vindt dat de invoering van de handel in emissierechten niet mag leiden tot een stapeling van kosten voor de Nederlandse luchtvaart.

De vliegtaks voor Europese bestemmingen is 11,50 euro, voor bestemmingen buiten Europa 45 euro. Volgens de premier is stapeling van de kosten die emissiehandel met zich meebrengt bovenop de vliegtaks onwenselijk.

"Laat ik duidelijk zijn: zo'n stapeling kan niet de bedoeling zijn. Het maatschappelijke en economische belang van de luchtvaart is te groot."

Volgens verkeersminister Camiel Eurlings heeft een Europese heffing vanaf 2012 als voordeel dat die "Europabreed" is en geen grensoverschrijdend effect heeft.

KLM klaagt erover dat door de taks klanten uitwijken naar vliegvelden vlak over de grens.

Verfsysteem

Intrekking van de vliegtaks zit er niet in. "Dat zal een afweging zijn in de toekomst", zei Eurlings, die op bezoek was bij KLM om een milieuvriendelijk verfsysteem in gebruik te nemen.

Eigenhandig verfde hij, samen met Hartman, met een nieuwe verf het KLM-logo op een Boeing 747.

Volgens KLM heeft de verf, ontwikkeld met het Duitse bedrijf Mankiewicz, tal van voordelen. Ze is dunner en lichter en daardoor weegt een vliegtuig niet alleen minder, maar verbruikt ook minder brandstof en stoot daardoor minder CO2 uit.

Ook worden de toestellen voor het schilderen voortaan ontvet met water en zeep, in plaats van met een brandbaar oplosmiddel.