AMSTERDAM - Stichting Varkens in Nood gaat twee supermarkten dagen om een uitspraak van de rechter te krijgen over biggencastratie. De dagvaarding gaat komende week de deur uit, meldt Hans Baaij, directeur van Varkens in Nood.

Gesprekken met een derde concern, Lidl, over het afbouwen van de castratie van vleesbiggen zijn nog gaande.

Het is de eerste keer dat supermarkten om deze reden worden gedaagd. Baaij verwijt Albert Heijn en C1000 nalatigheid op het gebied van dierenwelzijn en verwacht binnen vier maanden een vonnis.

Varkens in Nood wilde eerder dit jaar al dat men onmiddellijk stopte, omdat er geen wetenschappelijke onderbouwing was. Biggen worden gecastreerd omdat het vlees kan gaan stinken in de pan.

Risico

Het risico daarop is volgens Baaij echter minder groot dan gedacht: eens in de dertig jaar. Supermarkten kunnen dat niet negeren, vindt hij. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt dat er afspraken zijn om te stoppen. Tot het uiterlijk in 2015 zover is, worden de dieren verdoofd gecastreerd.

Ook nu varkenshouders leren hoe ze de biggen moeten verdoven en supermarkten vanaf voorjaar 2009 geen producten meer willen van biggen die zonder verdoving zijn gecastreerd, spreekt Varkens in Nood twee extra concerns aan.

"Omdat zij de touwtjes in handen hebben en verantwoordelijkheid dragen voor de manier waarop varkens in Nederland worden gehouden. Supermarkten bepalen het aanbod en de prijzen en dus uiteindelijk ook dierenwelzijn. Maar het gaat alleen om geld en dierenwelzijn speelt geen rol", meent Baaij.

Slaven

Baaij vergelijkt de gang naar de rechter met de zaak over Tony's Chocolonely, de chocoladereep van Teun van der Keuken die in 2007 claimde dat het de eerste reep was zonder inzet van slaven in de cacao-industrie.

Een fabrikant tekende bezwaar aan, omdat de garantie slaafvrij niet te geven zou zijn. De rechter oordeelde begin 2007 van wel, maar gaf aan dat de zaak verder beter via de politiek zou moeten worden geregeld.

Daar haakt Varkens in Nood op in, want de afweging tussen de belangen van een supermarkt of van varkens is nooit gemaakt, stelt Baaij. Hij verwijt Ahold al jaren dat het te weinig doet aan dierenwelzijn. "We krijgen nooit echt antwoord. Ze willen wel praten, maar niet inhoudelijk en zeggen alleen dat ze al zoveel dingen goed doen. Het is belangrijk dat we de supermarkten in de arena krijgen."