Goede tijd voor de ijssalons

RIJSWIJK - De vele warme dagen hebben ijsverkopers dit jaar geen windeieren gelegd. Het goede weer heeft tijdig ingezet, waardoor de ijscoboeren stevige omzetten draaien. Fabrikant Unilever, marktleider in Nederland, rekent op een dubbelcijferige groei van de inkomsten uit ijs.

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 95 procent van de Nederlanders dezer dagen ijs eet. "Alle ijssalons hebben het verschrikkelijk druk", bevestigt een woordvoerder van brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland (KHN). "We hebben al een goed begin van het jaar achter de rug en nu is het helemaal feest."

Unilever, in Nederland bekend van het merk Ola, verwacht dat de omzet uit ijs momenteel ten minste 10 procent hoger ligt dan vorig jaar. Het concern schrijft de hogere inkomsten deels toe aan het goede weer. Volgens een woordvoerder profiteert Unilever ook van een intensieve reclamecampagne. Het concern kondigde dit voorjaar stevige investeringen in zijn ijsdivisie aan.

Hippe drankjes

Heineken constateert dat consumenten deze zomer te porren zijn voor nieuwe, hippe drankjes. De brouwer is tevreden over de introductie van Wieckse Brut, een biertje waarin champagnegist is verwerkt. Ook het trendy wegwerpflesje van Heineken slaat aan, aldus een woordvoerder. Veel brouwerijen hebben de afgelopen jaren hippe drankjes in de markt gezet, omdat mensen steeds minder vaak een gewoon biertje laten tappen.

"Verder zijn wij natuurlijk niet ontevreden over het weer. De zomer is traditioneel een belangrijk seizoen voor ons", aldus een Heineken-woordvoerder. De beurswijsheid dat warme dagen ook goed zijn voor de koers van het aandeel Heineken, ging dinsdag niet op. Het aandeel stond in de middag 1,2 procent lager.

De fabrikanten van frisdrank verwachten eveneens dat het zonnige weer de omzetten zullen stuwen. "Er is een duidelijk verband tussen het weer en de omzet", aldus de Vereniging Nederlandse Frisdrank Industrie. De vereniging heeft nog geen harde cijfers.

Tip de redactie