DEN HAAG - In navolging van Delta Lloyd wil ook verzekeraar Aegon polishouders compenseren voor teveel betaalde kosten bij beleggingsverzekeringen, de zogenoemde woekerpolissen. Het Haagse bedrijf wil aan de gedupeerde klanten nog eens 140 miljoen euro teruggeven. Consumentenorganisaties twijfelen of de compensatie genoeg is.

Het bedrag van 140 miljoen euro komt bovenop reparaties in voorbije jaren van 380 miljoen euro. Aegon compenseerde tussen 2000 en 2007 klanten al voor teveel betaalde kosten. Verder reserveert Aegon een bedrag van 255 miljoen euro voor polissen met een gegarandeerd minimumrendement.

Aegon heeft zijn voorstel gebaseerd op de schikking die Delta Lloyd eerder deze maand trof met de consumentenorganisaties stichting Verliespolis en stichting Woekerpolis Claim (WPC). "Wij gaan ervan uit dat het akkoord ook van toepassing zal zijn voor ons", zei een woordvoerder van Aegon.

Het voorstel van Aegon heeft betrekking op 1,3 miljoen polissen. Teveel betaalde kosten worden aan het einde van de looptijd teruggegeven.

Delta Lloyd

Delta Lloyd schikte deze maand als eerste verzekeraar in de woekerpolisaffaire. Het concern betaalt polishouders 300 miljoen euro terug. Verder reserveert het bedrijf 110 miljoen euro voor polissen met een gegarandeerd minimumrendement. Bij Delta Lloyd gaat het om 445.000 polissen.

Consumentenorganisaties zijn positief over de houding van Aegon om gedupeerden te compenseren, maar vragen zich af of de regeling die de verzekeraar voorstelt genoeg is. "We zijn nog in onderhandeling met Aegon en adviseren de Aegon-polishouders voorlopig geen akkoord te tekenen", aldus een woordvoerder van WPC. De belangenbehartiger denkt dat het compensatiebedrag niet in verhouding staat tot het marktaandeel van Aegon.

Verliespolis

"We zien bedragen, maar de vraag is hoe het uitpakt voor klanten van Aegon", zei woordvoerder Rob Okhuijsen van stichting Verliespolis. De stichting zal met Aegon rond de tafel gaan, aldus de zegsman.

Aegon kan niet aangeven hoeveel geld individuele klanten terugkrijgen. "Dat verschilt enorm. Sommigen krijgen niets, terwijl anderen achtduizend euro ontvangen", stelde de woordvoerder.

De Ombudsman Financiële Dienstverlening, Jan Wolter Wabeke, noemde het "verheugend dat Aegon zonder veel aarzelen een goede invulling heeft gegeven aan de eerder uitgebrachte aanbeveling". Wabeke kwam eerder dit jaar met aanbevelingen over hoeveel kosten verzekeraars maximaal zouden mogen rekenen bij beleggingsverzekeringen.

Onaangenaam verrast

De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) is "onaangenaam verrast" dat Aegon naar buiten is getreden met het voorstel. "De gesprekken met Aegon lopen nog. We betreuren het dat Aegon eenzijdig naar buiten is gekomen", aldus een woordvoerder van WPC.

Wel geeft de stichting, die opkomt voor gedupeerden in de woekerpoliszaak, aan blij te zijn met de houding van Aegon een compensatieregeling te willen treffen. "Hoe het allemaal uitpakt is echter volstrekt niet duidelijk".