Duurder treinkaartje harde kluif voor NS

UTRECHT - Het zal de Nederlandse Spoorwegen veel moeite kosten om de dienstverlening zodanig te verbeteren dat het treinkaartje duurder mag worden. Het aantal treinen dat op tijd rijdt, zal dit en volgend jaar flink moeten stijgen.

De NS en reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond hebben woensdag een principeakkoord bereikt over de tariefsverhoging. Zij hebben afgesproken dat de vervoerder eerst de dienstverlening aan de reiziger moet verbeteren, voordat die de prijzen mag verhogen.

Over de details van de overeenkomst bestaat onduidelijkheid. Rover stelt dat de NS op 1 januari 2004 de prijs van de treinkaartjes met 2,2 procent plus de reguliere tariefstijging mag verhogen, als minstens 84,3 procent van de treinen in 2003 op tijd heeft gereden. De 'normale' prijsstijging is de inflatie plus 2 procent.

Als de vervoerder in 2004 86,7 procent van de treinen op tijd heeft laten rijden, mag de onderneming op 1 januari 2005 de kaartjes nog eens met 2,2 procent plus de reguliere tariefsstijging duurder maken, stelt Rover.

Cijfers kloppen niet

Een woordvoerder van de Consumentenbond zei daarentegen dat deze cijfers niet kloppen. Zij wijken maar weinig af van de getallen die over tafel gingen tijdens de gesprekken. "Maar het is niet verstandig om nu al met getallen te gaan gooien. We onderhandelen nog", zei hij.

Rover wil niet gaan "neuzelen" over tienden van procenten. "De kwaliteit van de NS moet gewoon beter", zei een woordvoerder van de reizigersorganisatie. In 2002 reed 81,2 procent van de treinen op tijd. Het eerste kwartaal van dit jaar was dit 82,9 procent.

Harde kluif

De NS zal er volgens beide organisaties wel een harde kluif aan hebben om op korte termijn de dienstverlening flink te verbeteren. "We hebben ze de duimschroeven flink aangedraaid", zei de Rover-zegsman. De Consumentenbond verwacht op korte termijn geen grote verbeteringen. "Het is maar de vraag of de tariefsverhoging op 1 januari ingevoerd kan worden."

De topman van de NS, A. Veenman, heeft eerder gezegd dat de punctualiteit waarschijnlijk niet boven de 85 procent kan komen. Sein- en wisselstoringen veroorzaken geregeld vertragingen. De NS kan daar niets aan doen, omdat ProRail verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het spoor.

De NS was van plan medio dit jaar de prijzen met 4,15 procent te verhogen, nadat die op oudejaarsavond ook al waren verhoogd. Maar de rechter stak daar in een kort geding een stokje voor. De onderneming dreigt in de dienstverlening te schrappen als de prijzen niet omhoog mogen.

Tip de redactie