Computer op winkelwagen vervangt kassaband

REINSBERG - In de supermarkt van de toekomst krijgt de klant een platte computer op zijn winkelwagen geschoven. Hij scant zijn klantenkaart langs de zijkant van de computer zodat de supermarkt weet wie er binnen is.

Bij de groenten flitst een aanbieding op zijn scherm. Die negeert de klant. Bij de wasmiddelen verschijnt een plaatje van een aanbieding op het scherm. Deze bevalt hem meer, de klant pakt een pak en scant de streepjescode.

Als de klant zijn boodschappenlijstje heeft afgewerkt en alle gekochte artikelen heeft gescand, loopt hij naar de kassa. Daar rekent hij het totaalbedrag af dat de computer heeft berekend. Het werk van de caissière blijft beperkt tot het innen van het geld.

In het Duitse Reinsberg, even over de grens bij Nijmegen, wordt sinds twee maanden een voorschot genomen op de supermarkt van de toekomst. Hier heeft het Duitse concern Metro Group een winkel geopend, waarin alle denkbare technologie is verwerkt.

In de formule 'Extra' hangen beeldschermen waarop aanbiedingen te zien zijn. De weegschalen 'zien' zelf welke product erop ligt. Klanten die meer willen weten over een bepaald artikel, krijgen die informatie indien gewenst geprint door simpelweg het beeldscherm aan te raken.

"We willen in de markt testen of dit werkt", aldus G. Wolfram van de Metro Group, in Nederland actief met de formules Makro en Media Markt. "Daarom ziet de winkel er niet echt futuristisch uit. De eerste dagen kwamen er niettemin zoveel nieuwsgierige klanten dat we het niet konden verwerken. De druk is nu wat van de ketel."

Nu de storm is gaan liggen, blijkt dat 10 tot 15 procent van de klanten gebruik maakt van de platte computer. Het valt op dat vooral mannen zich laten verleiden. Wolfram is optimistisch. Hij hoopt dat het aantal 'computerklanten' de komende maanden toeneemt tot 20 procent.

De klanten die meedoen, moeten persoonlijke gegevens afstaan. "Wij vragen of ze het goed vinden dat we het koopgedrag analyseren", legt Wolfram uit. "Aan de hand daarvan krijgen onze klanten op maat gemaakte reclames. Tot nu toe hebben we geen problemen ondervonden. Er wonen ongeveer 30.000 mensen in dit dorp, van wie er al 6000 een klantenkaart hebben."

Maar de winkel heeft meer nieuwigheden. Zo kunnen klanten die geen gebruik van de computer willen maken, afrekenen bij de zogeheten zelfscankassa. Daar voeren ze zelf hun boodschappen langs en rekenen vervolgens met een betaalpas af, zonder tussenkomst van de caissière. Toch kiest een meerderheid in de winkel voor de 'ouderwetse' kassa.

Volgens Metro werken de nieuwe snellere betaalvormen diefstal niet in de hand. "We hebben overal camera's opgesteld", legt Wolfram uit. "Bovendien controleren we steekproefsgewijs winkelwagens. We zien in de twee maanden dat we open zijn minder diefstal dan normaal."

Dit project doet de supermarktorganisatie onder meer samen met Cisco Systems, dat voor het grootste deel van de techniek zorgt. "Met een minimale voorraad, een kortere levering en minder uitverkochte artikelen, kan een bedrijf lagere prijzen hanteren dan de concurrentie", meent M. Moazami van Cisco. Al met al werken circa veertig partners van Metro mee aan de winkel. Daaronder zit ook Philips dat een deel van de chips levert. Of de technische snufjes in de winkel straks ook echt overal terugkomen, weet Wolfram nog niet. "We gaan het beste eruit halen."

Tip de redactie