AMERSFOORT - Supermarktconcern Schuitema, bekend van de C1000-winkels, gaat ongeveer 140 banen schrappen. Vooral functies bij de ondersteunende diensten zullen verdwijnen.

De maatregelen zijn noodzakelijk om de nummer 2-positie in Nederland te kunnen handhaven, aldus Schuitema-topman Tonn van de Laar maandag.

Schuitema werd recent overgenomen door investeerder CVC Capital Partners. Daarbij gingen 58 winkels over naar Ahold, dat een meerderheidsbelang had in Schuitema.

Vervolgens verkocht Schuitema nog eens tien winkels aan derden. Dit alles leidde tot een omzetdaling van ongeveer 15 procent.

Aanpassingen

"Niet alleen het veranderde winkelbestand vraagt om een aanpassing van de organisatie, maar ook de marktontwikkelingen spelen een rol. In de huidige markt waar de marges onverminderd onder druk staan, is het noodzakelijk de aanpassingen aan de nieuwe situatie snel ter hand te nemen", aldus Van de Laar.

Het is de zoveelste maatregel die Schuitema heeft aangekondigd in korte tijd. Eerder verdwenen al tientallen banen als gevolg van de sluiting van het distributiecentrum in Eindhoven.

Eind februari maakte Schuitema bekend de logistiek en de adviesdiensten voor winkeliers te gaan centraliseren, waardoor 135 banen verdwijnen.

FNV

Vakbond FNV Bondgenoten begrijpt dat het noodzakelijk was om in te grijpen vanwege de verkoop van winkels, maar is geschrokken van de omvang van de reorganisatie. "We willen nog met Schuitema bespreken of het echt nodig is om zoveel arbeidsplaatsen te schrappen", zegt bestuurder Nico Meijer.

CNV Dienstenbond

CNV Dienstenbond noemt de maatregelen "een zeer bittere pil". "Hoewel het op zich niet slecht gaat met de supermarktketen C1000, is Albert Heijn de absolute winnaar gebleken van de prijzenoorlog in de supermarkten."