Treinkaartjes mogen duurder bij betere service

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen mogen het treinkaartje duurder maken als de dienstverlening aan de reiziger verbetert. Dat zijn de NS, reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond woensdagavond in een principe-akkoord overeengekomen. De achterban van de consumentenorganisaties moet het voorstel nog wel goedkeuren.

De NS heeft woensdag een plan aan Rover en de Consumentenbond overhandigd, waarin de vervoerder aangeeft hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. De onderneming noemt volgens een woordvoerder van de Consumentenbond concrete cijfers over bijvoorbeeld het aantal treinen dat op tijd rijdt.

Eerst dienstverlening

Belangrijk is volgens Rover en de Consumentenbond dat de NS eerst de dienstverlening opschroeft, voordat de prijzen mogen stijgen. De organisaties noemen het voorstel van de NS "geloofwaardig en verdedigbaar". Hun achterban zal waarschijnlijk instemmen met het principe-akkoord.

Hoeveel en wanneer de treinkaartjes in prijs zullen stijgen, is nog onduidelijk. "Dat moet nader worden besproken", zei een woordvoerster van de NS. De vervoerder kan bijvoorbeeld de reguliere tariefsstijging verhogen. Jaarlijks mogen de treinkaartjes met de inflatie plus 2 procent duurder worden. "Daar zou dan misschien 1 procent bij kunnen komen", zei een Rover-zegsman.

Contract

De rechter bepaalde dit voorjaar in een kort geding dat de aangekondigde prijsstijging van 4,15 procent per 1 juli niet mocht doorgaan. De NS had de tarieven op 31 december na loketsluiting ook al verhoogd, hoewel het bedrijf aan Rover en de Consumentenbond had beloofd dat de prijzen vorig jaar niet zouden stijgen wegens de vele vertragingen. Deze belofte beschouwde de rechter als een contract met de reiziger.

De uitspraak was een overwinning voor de consumentenorganisaties en niet voor toenmalig minister De Boer (Verkeer), die het kort geding had aangespannen. Zijn ministerie kreeg zelfs een tik op de vingers, omdat het eerder aan de NS had laten weten dat een dubbele tariefstijging best mogelijk was.

Snijden

De NS dreigt fors in de dienstverlening te snijden, als de kaartjes niet duurder mogen worden. Als de kaartjes in prijs gelijk blijven, zou het bedrijf naar eigen zeggen 500 miljoen euro in de komende twintig jaar mislopen. Daarom trokken de consumentenorganisaties anderhalve maand geleden aan de bel bij de Maastrichtse burgemeester Leers, voorzitter van het Locov. Daarin overleggen alle betrokken partijen over spoorvervoer.

De Tweede Kamer liet vorige week weten dat de NS wel met een "fabelachtig pakket" moest komen, voordat ze met een prijsstijging zou instemmen.

Tip de redactie