ROTTERDAM - De momenten voor het ontbijt, de lunch en het diner vervagen. De Nederlander eet nu bijna de hele dag door. Na de opkomst van het 4-uur-soepje, is er nu inmiddels ook een '11-uurtje': een reep of koek voor de groeiende groep mensen die 's morgens niet ontbijten.

Steeds meer bepaalt de acute trek het moment waarop er wordt gegeten. De prijs is dan niet belangrijk meer. De hongerige consument betaalt gemakkelijk 4,50 euro voor een voorverpakt broodje of 60 eurocent voor een appel. Een en ander blijkt uit onderzoek voor het boek 'Gevecht om het Maagaandeel' van adviseur F. Quix van accountants-adviesorganisatie Deloitte & Touche.

Quix ondervroeg voor zijn boek vorig jaar vele consumenten en legde de bevindingen aan specialisten voor. Hij zegt dat consumenten door de recessie iets zuiniger zijn geworden. "Maar nog steeds betalen ze absurde bedragen als ze grote trek hebben", vindt Quix.

Op een Basiq Air-vlucht vinden broodjes van 4,50 euro veelal gretig aftrek. In een tankstation gaan de broodjes voor 3,25 euro over de toonbank. "Dinsdag zag ik het nog: een tankstation verkocht grote aantallen kroketten voor 1,60 euro per stuk. Dat vind ik toch veel geld", aldus Quix.

Dat eetmomenten als ontbijt en diner vervagen, komt volgens Quix door veranderingen in de samenleving. Zo krimpt de groep mensen die wordt beschouwd als 'traditionele burgerij', die er klassieke eetgewoontes op na houdt. De groeiende groep drukbezette mensen, door Quix ook wel de 'kosmopolieten' en 'opwaarts mobielen' genoemd, is dol op kant-en-klaarmaaltijden. Supermarkten verkopen steeds meer van deze maaltijden.