DEN HAAG - Vanaf dit najaar kunnen ex-studenten tegen een aantrekkelijke prijs een jaar lang met trein, bus of metro reizen.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer kondigde donderdag de komst aan van een ov-kaart voor het spoor voor afgestudeerden van universiteiten, hogescholen én mbo-opleidingen. Bij elkaar gaat het om ongeveer 200.000 mensen.

Eurlings koesterde al langer de wens ex-studenten te behouden voor het spoor. Zij moeten nu na het behalen van hun diploma hun ov-kaart, waarmee ze gratis kunnen reizen, inleveren.

Eurlings wilde niet zeggen op wat voor voordeel de ex-studenten kunnen rekenen. Gratis reizen is er niet meer bij. "Maar ze krijgen een aantrekkelijk aanbod." Eind september, begin oktober zal Eurlings zijn plannen in detail bekendmaken.

De studentenvakbond LSVb zal dan naar eigen zeggen de eerste kaart in ontvangst nemen.

Mbo'ers

Verkeer en Waterstaat betaalt de regeling. De ov-studentenkaart wordt uit de begroting van Onderwijs betaald. Mbo'ers behoren niet tot die groep. Ze zullen wel profiteren van de ov-kaart voor afgestudeerden, bedoeld voor het spoor.

NS-topman Aad Veenman is tevreden. Voor het spoorbedrijf is het een goede deal en een vorm van klantenbinding. "In deze cruciale fase van hun leven zijn studenten gebruiker van de trein. Het is de bedoeling dat ze na hun studietijd gebruiker blijven."

Goederenvervoer

De regeling maakt deel uit van de plannen van Eurlings en de spoorsector voor jaarlijks 5 procent meer reizigers. Ook het goederenvervoer moet in de periode tot 2020 verder groeien.

De NS, spoorbeheerder ProRail en de goederenvervoerders presenteerden aan Eurlings daartoe het plan Ruimte op de Rails. Het is de bedoeling de spoorcapaciteit met 50 procent uit te breiden om een metro-achtige frequentie mogelijk te maken.

Treinreizigers

Eurlings heeft de daarvoor benodigde 4,5 miljard euro binnen. Op Prinsjesdag zal hij dat officieel bekendmaken. Het reizigersvervoer over het spoor groeit. Eurlings verwacht dat het aantal treinreizigers op 5,2 miljoen zal uitkomen.

De belangrijke verbinding tussen Amsterdam, Almere en Lelystad zal als een van de eerste worden aangepakt, vanaf 2013-2014. Ook de verbinding tussen Amsterdam en Eindhoven zal versneld worden gemoderniseerd, onder meer door nieuwe rails, inhaalsporen en verlenging van perrons.

Er komt meer ruimte, vooral in de Randstad en in Brabant, doordat meer goederentreinen over de Betuwelijn gaan rijden.