BRUSSEL - Nieuwe auto's hoeven niet zo snel aan strenge Europese CO2-eisen te voldoen als gepland, vindt het Europees Parlement. De eisen hoeven niet in 2012 in te gaan, maar in fasen tot 2015.

Bovendien komt er een uitzondering voor fabrikanten die minder dan 300.000 wagens per jaar maken. Dat blijkt uit een compromisstandpunt van de milieu- en industriespecialisten onder de Europarlementsleden. De industriecommissie stemt maandagavond vrijwel zeker in met de tekst.

Sportwagens

Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA), lid van beide commissies, is teleurgesteld. Vooral de uitzondering voor fabrikanten houdt de deur open voor vervuilende sportwagens, vindt ze.

VVD-kandidaatlijsttrekker Toine Manders is voor de versoepeling. "Europa heeft nog een sterke autoindustrie. Het zou zonde zijn als we die om zeep helpen", zegt hij. "De CO2-uitstoot moet je vooral op wereldniveau beperken. Niet alleen door auto's in Europa."

Banenbehoud

Vooral Duitse en Franse Europarlementsleden zijn de motor achter de afzwakking, met het oog op banenbehoud. De Duitse bondskanselier Angela Merkel had eerder al gepleit om de fabrikanten van zware auto's te ontzien. Duitsland maakt veel zware auto's, zoals Mercedes en BMW.

Het parlement wil deze en komende maand overleggen met de EU-landen over een akkoord. Minister Jacqueline Cramer (Milieu) pleitte in maart juist voor strengere in plaats van soepeler normen. Ze wil ook hogere boetes voor fabrikanten die de normen niet halen.

Porsche

Het plan van de Europese Commissie was dat nieuwe auto's in 2012 nog maar 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Nu is dat gemiddeld 158 gram. Porsche is nu koploper met 297 gram.

Auto's zijn een grote oorzaak van de CO2-uitstoot die de opwarming van de aarde versterkt. CO2 (koolstofdioxide) is een reukloos gas dat vrijkomt bij de verbranding van benzine en andere fossiele brandstof.