Bestuur V&D genekt door slechte resultaten

AMSTERDAM - De aanhoudend slechte resultaten bij het warenhuis V&D; kosten drie directeuren de kop. De door moeder Vendex KBB in april gemelde tegenvallende omzetontwikkeling heeft zich in mei en juni voortgezet. De omzet lag circa 5 procent lager dan vorig jaar. Het verlies zal dit jaar meer dan verdubbelen, aldus het bedrijf donderdag.

Vendex KBB denkt dat het operationeel detailhandelsresultaat bij V&D (vorig jaar een verlies van 11 miljoen exclusief een bijzondere last van 48 miljoen) dit jaar verslechtert. Afhankelijk van het omzetverloop komt het uit op een verlies van 30 miljoen tot 50 miljoen euro. Daarmee wordt een eerdere uitspraak over de verbetering van de winst niet waargemaakt.

'Laatste kans'

"Het is de laatste kans voor V&D", aldus bestuursvoorzitter P. Hamming van Vendex KBB. "Als het nieuwe management het niet redt, dan is er voor V&D geen plaats meer in Nederland." De doelstelling van de nieuwe bestuurders is in 2008 een omzet van 1 miljard euro met een rendement van ongeveer 4,5 procent.

Twee bestuurders van het warenhuis Hema nemen het roer bij V&D in handen. Drie directeuren van V&D stappen op. "Het gaat allemaal te langzaam bij V&D", aldus Hamming. "De kwaliteit moet beter. Verder moet de besluitvorming voortvarender." Het nieuwe directieteam van V&D beraadt zich de komende periode op aanvullende maatregelen.

Troefkaart

D. Goeminne (48) wordt per 1 augustus voorzitter van de V&D-directie. Hij is thans directievoorzitter van HEMA. Goeminne wordt eveneens benoemd tot lid van de hoofddirectie van Vendex KBB. Verder wordt de V&D-directie versterkt met E. Randag (51). Hij wordt op 1 augustus directeur operations. Randag vervult op dit moment een vergelijkbare functie bij HEMA. "Dit is onze laatste en beste troefkaart", aldus Hamming. "Dit zal niet de enige wisseling van de wacht zijn, want het nieuwe management wil alleen toppers om zich heen."

De huidige directeur E. Maessen (45) zet zijn loopbaan buiten de onderneming voort. V&D-bestuurder J. Paardekooper gaat naar de doe-het-zelfgroep Formido, ook een onderdeel van Vendex KBB. In het kader van verkleining van het bestuur treedt R. Steenvoorden terug als directeur financiën en control. Volgens Hamming worden er geen gouden handdrukken uitgedeeld.

Muffig

V&D is sinds jaren het zorgenkind van Vendex KBB. De concernleiding is sinds drie jaar bezig het tij te keren. Het bedrijf probeert zich te ontdoen van een muffig imago. Oude collecties zijn vervangen door moderne varianten. Sinds enkele maanden probeert het bedrijf met een eigen televisieprogramma (V&D TV) klanten naar de winkels te lokken.

"De uitvoering bij V&D rammelt", aldus Hamming. "In de cosmetica lopen we achter, de collectie sportartikelen klopt niet en in cd's hollen we achteruit. Deze ontwikkeling wordt te weinig gecompenseerd door de andere groepen. Het moet allemaal nog sneller wisselen. En dat ligt niet aan de consument, want die ziet ons als een vriendelijk warenhuis."

Computersysteem

Hamming wil onder meer samen met merkartikelenfabrikanten winkels binnen de winkel ontwikkelen. Daar wordt op grote schaal naar gekeken. Hamming kon nog niet zeggen of er productgroepen verdwijnen. Verder komt er een nieuw computersysteem. Dat gaat veel voordeel opleveren, zo is de verwachting.

Veel beter dan bij V&D verging het HEMA vorig jaar. De winst van deze warenhuizen steeg met 13 procent naar 54 miljoen euro. HEMA doet het al langer goed. Ondanks de recessie ontwikkelen de overige activiteiten van Vendex KBB zich in lijn met de eerder uitgesproken verwachtingen, aldus het bedrijf.

Tip de redactie