RIJSWIJK - Aldi heeft tegelijk met de komst van de euro veel prijzen aangepast. In grote advertenties in diverse dagbladen kondigt de Duitse supermarktketen woensdag aan vrijwel alle prijzen tot enkele procenten te verlagen. De actie vindt niet alleen plaats in Nederland, maar ook in Duitsland, België en Frankrijk. Aldi wilde zelf niet reageren op het besluit.

Supermarktdeskundige G. Rutte noemt het niet meer dan een publiciteitsstunt. "Het is slim van ze. Ze spelen in op het consumentengevoel dat supermarkten de euro aangrijpen om artikelen duurder te maken." Hij vraagt zich af of Aldi de prijsdalingen lang kan volhouden. "Vorig jaar begon Super de Boer een prijzenoorlog met de melk. Dat leverde niet veel op." Hij denkt niet dat veel supermarkten de prijsdalingen zullen volgen.

Concurrenten zijn verrast over de actie van Aldi. Een woordvoerster van Albert HeijnConsumentenbondLaurus

Volgens adjunct-directeur R. Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel houdt de prijsverlaging van Aldi geen verband met de euro. "Januari is traditioneel een maand van de aanbiedingen."

Supermarktketen Dirk van den Broek