GRONINGEN - De omzet van de Nederlandse Gasunie is vorig jaar met 3,2 miljard euro gestegen. De omzetstijging van circa 36 procent bewijst dat de oud-monopolist zich prima weet te handhaven in de geliberaliseerde gasmarkt. De totale omzet bedroeg 12,1 miljard euro in 2001.

De belangrijkste groeimotor was afgelopen jaar de gestegen afzet in binnen- en buitenland van in totaal 80,7 miljard kubieke meter gas. Dat is circa 11 procent meer dan in 2000. Daarbij had de olieprijs, die in de eerste helft van 2001 extreem hoog was, een gunstige invloed. Dit komt doordat de gasprijs de prijs van olie met vertraging volgt.

De grootste afzetstijging werd in het buitenland behaald. Dit heeft niet zoveel te maken met de groeiende inspanningen van Gasunie om meer gas te verkopen over de grens, erkent een woordvoerder. "Het komt gewoon door de stijgende gasvraag in België en Duitsland en de veranderende inkoopstrategie van een aantal bedrijven", verklaart hij.

Maar ook in Nederland was sprake van afzetgroei van 36,7 naar ,5 miljard kubieke meter. De afzetgroei in Nederland werd voornamelijk veroorzaakt doordat huishoudens meer gestookt hebben. De winter was kouder dan in 2000.

De verkopen aan grootverbruikers en industrie namen iets af. De afzet aan energiecentrales groeide echter met circa 30 procent. Gasunie won hiermee een klein beetje terug van het verloren marktaandeel in 2000. Toen verloor het gasconcern bijna 35 procent van de eerste groep vrije gasverbruikers (circa 650 bedrijven) aan de concurrentie.

Vanaf begin 2002 zijn ook de middengebruikers (2100 bedrijven) vrij hun gas te kopen bij wie ze willen. Hiervan denkt de Gasunie echter weinig te merken omdat deze bedrijven inkopen via distributeurs.