DEN HAAG - CDA-minister Camiel Eurlings (Verkeer) moet volgens zijn eigen partij meer opkomen voor vrachtwagenchauffeurs binnen de Europese Unie.

Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans van het CDA dreigen truckers door allerlei regels en beperkingen een soort boekhouders op de weg te worden.

Dat heeft Koopmans woensdag gezegd na een bericht in De Telegraaf. Het Kamerlid is met een vrachtwagenchauffeur meegereden naar Italië en heeft een top tien aan ergernissen opgesteld.

Volgens hem zitten truckers continu te rekenen of ze de volgende parkeerplaats of eindbestemming wel halen zonder de rijtijdenwet of arboregels te overtreden, incalculerend de kans op files.

De woorden van Koopmans zijn de verladers- en vervoerdersorganisaties EVO en TLN uit het hart gegrepen. "De noodkreet van het CDA komt geen dag te vroeg", zeggen zij.

Absurd

Koopmans noemt het absurd dat binnen de EU verschillend boetebeleid wordt toegepast. "In Nederland valt aan een politieagent nog wel uit te leggen dat je 5 minuten te lang achter elkaar hebt gereden, omdat je niet direct een parkeerplaats kon vinden.

Maar in Italië of Frankrijk geven ze je gerust tot 28 dagen later nog een boete voor die overtreding in Nederland."

Tolsystemen

Terwijl het tekort aan parkeerplaatsen voor truckers een groot probleem is in Europa volgens de CDA'er. Ook de verschillende tolsystemen zijn hem een doorn in het oog. Bij de chauffeur met wie hij meereed telde hij zes tolkastjes. "Met de EU-uitbreiding heeft hij er straks 27 als het zo doorgaat."

De trend van meer regels moet volgens Koopmans worden gestopt om de economische groei niet te schaden. Daarbij wijst hij ook op het toenemend aantal milieuzones en de nieuwe arbeidstijdenrichtlijn, die straks bepaalt dat truckers nog maar een 48-urige werkweek in plaats van 55 uur mogen hebben.

Regels

Eurlings is momenteel op vakantie, maar zijn woordvoerster weet wel te vertellen dat problemen met verschillende soorten beleid in Europa bekend zijn. Er wordt volgens haar al gewerkt aan richtsnoeren in Europa om ervoor te zorgen dat regels hetzelfde worden geïnterpreteerd.

Ook wijst de zegsvrouw erop dat de minister in juli bij Eurocommissaris Tajani problemen heeft aangekaart die truckers in het buitenland ondervonden, nadat ze in hun vrije tijd verstandelijk gehandicapte kinderen hadden rondgereden. Volgens hun tachograaf hadden de chauffeurs door deze ritten te veel gereden.