HILVERSUM - De verenigingsraad van de omroep Veronica heeft donderdagavond voor samenwerking met het commerciële tv-bedrijf SBS (SBS6, Net5 en V8) en radiobedrijf Sky Radio gekozen. Dat maakten alle partijen donderdag bekend. De verenigingsraad kon kiezen uit samenwerking met SBS of met de publieke omroep BNN. Door het samengaan blijft de tv-naam Veronica bestaan, want het huidige V8 wordt omgedoopt tot Veronica8.

De partijen gaan nu praten over een fusie tussen Veronica Uitgeverij, Veronica Digitaal en Veronica Litho met SBS. Als de onderhandelingen slagen wordt de vereniging Veronica mede-eigenaar van de SBS-zenders. Veronica8 gaat, zonder seks, vanaf 1 september van start. "Het moet weer keihard de lekkerste worden", zei SBS-topman Fons van Westerloo.

Ook wordt Veronica mede-eigenaar van Cameo Media Support, het productiebedrijf van SBS, dat onder meer het programma Hart van Nederland maakt. Door het besluit van de raad om ook deel te gaan nemen in Sky Radio blijft de naam Veronica ook in het nieuw verdeelde radiolandschap bestaan. Want de Gouwe Ouwe Zender van Sky wordt omgedoopt in Radio Veronica 103FM.

Blijven werken

Door de overeenkomst ontstaat een groot mediaconglomeraat, want grootaandeelhouder in SBS is dagblad De Telegraaf. Door de deal gaan dus een dagblad, diverse tv-zenders, radiostations, een groot omroepblad, een drukbezochte internetsite, een bladenuitgeverij en een evenementenbedrijf met elkaar samenwerken. De alternatieve radiozender KINK FM, ook eigendom van Veronica, blijft gewoon uitzenden op de kabel. Een groot deel van de Veronica-werknemers kunnen in de nieuwe constructie blijven werken.

BNN-directeur G. Timmer is "op geen enkele wijze verrast" door de keuze. "Breekpunt was natuurlijk dat wij de naam Veronica niet wilden voortzetten. Daar heeft de raad vooral naar gekeken. De emotie heeft het gewonnen van de ratio."

Liever met BNN

Volgens de BNN-baas waren zijn voorstellen voor de langere termijn beter voor bijvoorbeeld de werkgelegenheid bij Veronica. Daarom wilde de directie van de vroegere zeezender ook liever met BNN in zee. Timmer, die bij Veronica heeft gewerkt, denkt dat de spreekwoordelijke ezel zich weer aan een steen gaat stoten. "Ze gaan nu voor de vijfde keer een commercieel avontuur aan. Dat steekt me."

BNN, dat een te laag ledental heeft om een nieuwe uitzendlicentie te verwerven, heeft er geen spijt van dat het naar Veronica heeft gelonkt. "Ik moest als BNN-verantwoordelijke alle mogelijke scenario's onderzoeken. Maar verleden week was me al duidelijk dat wij met ons plan slechts 2 procent kans hadden om in de gunst van de verenigingsraad te komen. Maar het is geen megateleurstelling. We gaan gewoon stevig door met onze ledenwerving."

'Ontzettend trots'

Om BNN een hart onder de riem te steken maakten Van Westerloo en Lathouwers, directeur van Sky Radio, bekend dat ze BNN een gratis reclamecampagne aanbieden om voldoende leden binnen te halen. "We zijn dan ook ontzettend trots dat we deze club hebben binnengehaald. Het is tenslotte ook de grootste comeback ooit op de Nederlandse televisie", zegt Van Westerloo. "Maar samenwerken met zo'n grote naam verplicht natuurlijk wel. Op Veronica zullen we grote films uit gaan zenden. Zo openen we met de première van The Gladiator, series die passen bij Veronica en nieuw Nederlands product."

Van Westerloo hoopt dat de zender uiteindelijk een marktaandeel van zeven of acht procent gaat halen. De definitieve overeenkomst tussen beide partijen moet voor eind juli worden getekend. "De kans is uiterst minimaal dat dit nog afketst", aldus Van Westerloo.