AMSTERDAM - De leegstand in winkels is in twee jaar tijd fors gegroeid. Zo is de leegstand in april tot 1,6 miljoen vierkante meter opgelopen. Twee jaar terug was dat 1,2 miljoen vierkante meter. Locaties die het moeilijk hebben, zijn vooral de kleinschalige winkelcentra, losstaande winkels en de aanlooproutes naar de binnensteden.

Dit stelt NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers donderdag in de tweejaarlijkse Thermometer Winkels. Ondanks de flink groeiende leegstand veroorzaakt de aanhoudende vraag naar moderne, goed bereikbare en vooral grootschalige winkels voor een stroom aan nieuwe bouwplannen. Dat vergroot het gevaar op overbewinkeling.

Volgens de NVB trekt de winkelsector zich niet veel aan van de huidige economische malaise. Er valt voor de branche dus nog geld te verdienen. Als het aan de plannenmakers ligt wordt er de komende jaren drie miljoen vierkante meters aan winkels bijgebouwd. Daarmee is de planvoorraad groter dan ooit.

Door de bouwstroom aan nieuwe winkels zal de kloof tussen goede en slechte locaties groeien. Er is nog steeds gebrek aan goede winkelpanden op toplocaties. Op minder gewilde locaties is in de bestaande voorraad sprake van oplopende leegstand. Nederland kent in totaal 24 miljoen vierkante meter winkelvloeroppervlakte. Daarmee komt het percentage leegstand op circa 6,7.