WAGENINGEN - Het zuivelconcern Campina wil de klant vaker verleiden tot het kopen van lekkere, maar duurdere, pakken melk, toetjes en kaas. Over vijf jaar moet de omzet van het concern uit Zaltbommel voor de helft bestaan uit producten die een winstmarge hebben hoger dan 30 procent. Nu is dat nog geen derde van de omzet.

Dat bleek woensdag tijdens een congres in Wageningen ter ere van de opening van een nieuwe onderzoekscentrum van Campina. Dertig onderzoekers van de divisies Campina Duitsland, Nederland en Internationaal werken daar sinds kort samen aan nieuwe smaken, verpakkingen en andere innovaties.

Nieuwe producten

Voorheen werkten zij apart op verschillende plekken in Nederland en Duitsland. Om de doelstelling van meer winstmarge te halen werkt Campina hard aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Door de onderzoekers grotendeels onder een dak te zetten denkt directeur strategische ontwikkeling B. Steetskamp jaarlijks vaker succesvol nieuwe producten op de markt te zetten. Nu slagen gemiddeld tien Campina-introducties per jaar.

Campina was vorig jaar het bekendste merk in het supermarktschap. Het bedrijf is ook bekend van de toetjes van Mona en het Duitse merk Landliebe. Steetskamp zei dat de innovatie van producten van het grootste belang is voor Campina. “Het is meer dan een nieuw product introduceren”, hield hij zijn gehoor voor. “Winnende merken lopen voorop en verrassen.”

Mislukkingen

Steetskamp erkende dat veel nieuwe artikelen een kort leven in het supermarktschap beschoren zijn. Na een grote introductiecampagne blijkt het product niet op eigen benen te kunnen staan. “Deskundigen denken dat 40 tot soms zelfs 90 procent van de introducties mislukt.” Volgens hem zijn veel innovaties ook nog niet eens echt nieuw, maar een verbetering van een bestaand product.