ROTTERDAM - Rotterdam moet snel een hoogwaardig netwerk van vervoer over water krijgen. Dat adviseert de Rotterdamse economische adviesraad EDBR aan de gemeente.

"Rotterdam heeft door zijn ligging aan de Nieuwe Maas een unieke verbindingsweg voor personenvervoer, maar deze wordt niet benut."

Bereikbaarheid

De bereikbaarheid van de stad en de haven staat onder druk. Zonder adequate oplossingen loopt de economische ontwikkeling van de regio Rijnmond gevaar, aldus het platform, waarin ruim dertig opinieleiders uit het bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en cultuur zitten.

Het vervoer over water moet onderdeel uitmaken van het bestaande openbaarvervoernetwerk. Tussen Hoek van Holland en Krimpen aan den IJssel dienen circa dertig haltes te komen.

Economische ontwikkeling

Bereikbaarheid is een van de hoogste prioriteiten voor de economische ontwikkeling van de stad. Ook het imago kan profiteren van het openbaar vervoer over water.

Rotterdam kan zich zo beter profileren als moderne metropolis.

Waterbus

De stad praat al langer over vervoer over water. Tussen de Willemskade in het centrum van de Maasstad en tuindorp Heijplaat op de zuidoever van de Nieuwe Maas vaart sinds eind mei een nieuwe waterbus.

De rederij onderzoekt of het deze aqualiner in de toekomst kan uitbreiden naar onder meer de wijk Katendrecht, Vlaardingen, Spijkenisse, Hoogvliet, Pernis en Schiedam.