PARIJS - Mogelijk kunnen Europese treinreizigers over niet al te lange tijd ook in een hogesnelheidstrein van Air France-KLM stappen.

De luchtvaartmaatschappij overweegt om samen met het Franse vervoersbedrijf Veolia de markt voor supersnel treinverkeer te betreden, zo liet Air France-KLM vrijdag weten.

"We kijken naar de haalbaarheid en de mogelijkheid van een dergelijk project, maar het is nog te vroeg voor meer details", aldus een woordvoerder van het luchtvaartconcern.

Ontevreden

Air France-KLM werkt al vier jaar aan plannen om de trein als vervoermiddel toe te voegen aan zijn activiteiten. Het bedrijf koopt al stoelen op bestaande internationale trajecten, maar is ontevreden over de kwaliteit van de verbindingen.

Het zou de eerste keer zijn dat een luchtvaartmaatschappij haar eigen hogesnelheidstreinen bestelt.

Europese vluchten

Air France-KLM zou met de treinen een deel van zijn Europese vluchten kunnen vervangen. Veel luchtvervoerders voelen momenteel de druk van stijgende brandstofprijzen.

Volgens de Britse zakenkrant Financial Times zijn luchtvaartmaatschappijen nu zo'n 30 tot 40 procent kwijt aan brandstofkosten. Eerder was dit 15 procent.

Markt

De markt voor hogesnelheidsroutes wordt nu nog gedomineerd door staatsbedrijven, waaronder spoorwegmaatschappijen als SNCF en Deutsche Bahn en de bedrijven Thalys en Eurostar.

Nieuwe Europese wetgeving moet het mogelijk maken voor commerciële bedrijven om vanaf 2010 internationale treinroutes te exploiteren.

Capaciteit

Air France-KLM bevestigde vrijdag ook dat het zijn capaciteit deze winter minder sterk gaat uitbreiden dan eerder gepland.

De maatschappij wilde echter niet ingaan op berichten in de media dat het aantal beschikbare stoelen nu met 1,1 procent zal stijgen in plaats van de eerder aangekondigde 4 procent.