AMSTERDAM - Buzzen, een nog nieuwe, bijzondere vorm van mond-tot-mondreclame, is voor alcoholhoudende dranken toegestaan. Dat heeft de Stichting Reclame Code (SRC) woensdag bepaald na een klacht van Stichting Alcoholpreventie (Stap).

Stap had geklaagd over een reclamecampagne van het biermerk Grolsch.

Buzzer

Het marketingbedrijf Buzzer was door Grolsch ingehuurd om een campagne op te zetten voor een nieuwe biervariant. Duizenden 'buzzers' kregen tegen betaling van 4,5 euro een promotiepakket met acht beugelflesjes bier en een paar glazen.

Van hen werd gevraagd het bier uit te delen aan vrienden. De fabrikant hoopt dat het drankje dan aanslaat. Reacties konden worden achtergelaten op de website van Buzzer.

SRC

De SRC bepaalde dat 'er geen sprake van openbare uiting is, omdat buzz-marketing niet is bedoeld om een groot publiek te bereiken, maar aan een vrij select gezelschap is voorbehouden'. Stap betreurt de uitspraak van de SRC, maar gaat niet in beroep.

"De SRC heeft duidelijk aangegeven dat zij alleen uitspraken doet over concrete reclame-uitingen. Mond-tot-mondreclame valt daar niet onder en dus heeft het volgens ons weinig zin daartegen in beroep te gaan", licht een woordvoerder donderdag toe.

Kamer

Stap heeft wel besloten nog voor het zomerreces een brief aan de Tweede Kamer te sturen over deze nieuwe vorm van marketing. Het is nog niet duidelijk wat de strekking van de brief wordt, zegt de woordvoerder.