AMSTERDAM - Mensen die een beleggingsverzekering kopen, worden in een kwart van de gevallen matig tot slecht geadviseerd. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een donderdag gepubliceerd onderzoeksrapport.

De toezichthouder wil dat de kwaliteit van het advies wordt verbeterd.

Onderzoek

De AFM onderzocht hoe het is gesteld met het advies rond beleggingsverzekeringen bij 36 grote aanbieders, die zo'n 70 procent van de markt in handen hebben.

Een vijfde van hen voorziet de klant volgens de AFM van een goed advies. In 55 procent van de gevallen is er sprake van een redelijk advies.

Advies

Volgens de AFM moeten aanbieders meer doen met de informatie die ze krijgen van een klant, zodat ze de consument kunnen voorzien van een passend advies.

Verder moeten de financiële dienstverleners beter kijken of een klant niet veel meer heeft aan een ander product, zoals een spaarrekening. Ook moeten klanten beter uitgelegd krijgen hoeveel kosten en risico's verbonden zijn aan een beleggingsverzekering.

Maatregelen

De AFM dringt erop aan dat de aanbieders "hun slechte of matige praktijk" aanpassen. Als ze dat niet doen, overweegt de AFM "handhavende maatregelen".

De waakhond kan bijvoorbeeld verbeteringen afdwingen met een last onder dwangsom. Verder wordt gekeken of mensen die een slechte polis hebben gekocht, financieel gecompenseerd kunnen worden.

Woekerpolissen

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest over beleggingsverzekeringen waar mogelijk hoge kosten aan verbonden zijn, ook wel woekerpolissen genoemd.

De AFM zal ook een feitenonderzoek uitvoeren in opdracht van minister Wouter Bos van Financiën. De resultaten van dat onderzoek worden in oktober gepresenteerd.