AMSTERDAM - Schiphol verkeert in een crisissituatie, aldus een woordvoerder van de luchthaven tegenover de Volkskrant. Zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen vinden Schiphol te duur geworden.

Een belangrijke reden is de vliegtaks, maar reizigers hekelen ook de lange wachtrijen, het dure parkeren en de slechte bereikbaarheid van Schiphol, zegt Will van den Hoogen, directeur van D-reizen donderdag in de Volkskrant.

"Dit jaar groeit de luchthaven niet. Dat is in de historie van Schiphol twee keer eerder voorgekomen: na de tweede oliecrisis van 1979 en na het uitbreken van de Irakoorlog in 2003, in combinatie met de wereldwijde SARS-crisis", moet Van den Hoogen concluderen.

De D-reizen-directeur ziet de buitenlandse concurrentie toenemen. "We verliezen heel veel klanten aan luchthavens in België en Duitsland. Daar hoeven ze geen vliegtaks te betalen en is de veiligheidstoeslag stukken lager doordat de overheid meebetaalt."