WNF tevreden over duurzame vis bij AH

ZEIST - Viseters zien het effect van de samenwerking tussen Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WNF). De supermarkt verkoopt inmiddels zeven producten met het internationale MSC-keurmerk (Marine Stewardship Council) en in de loop van het jaar komen daar nog acht bij, meldt het WNF.

Duurzame vis onderscheidt zich omdat het zo gevangen wordt dat het weinig tot geen schade aan de zeebodem of ongewenste bijvangst oplevert en de visbestanden ook niet worden overbevist.

"AH zet als grootste visverkoper in supermarktland met de uitbreiding het MSC-assortiment een belangrijke stap in het beschermen van de natuur onder water. Lange tijd dachten we dat de zee onuitputtelijk was, maar als we ook in de toekomst van een lekker visje op ons bord willen genieten, moeten we nu stappen zetten", vindt WNF-directeur Johan van de Gronden.

Vissticks

Vandaar dat nu onder meer verantwoorde verse kibbeling, surimi en vissticks in het schap liggen. Daar komt zeker nog gerookte Sockeye zalm, (witte) tonijn en pacifische zalm bij.

WNF en AH spraken vorig jaar af om meer duurzame vis in de winkel te krijgen. Het WNF adviseert, de supermarktketen koopt duurzamer in en steunt bovendien een project in Indonesië waarbij wordt geprobeerd met andere vishaken de bijvangst van zeeschildpadden te verminderen.

Opmars

Ook Camiel Derichs, verantwoordelijk voor MSC Noord-Europa, is blij met de opmars van duurzaam gevangen of gekweekte vis. Het keurmerk is tien jaar geleden opgezet door Unilever en het WNF.

"AH zet als toonaangevende supermarkt een eerste grote stap en draagt bij aan de bewustwording van de consument."

Tip de redactie