DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wordt donderdag in het spoeddebat over het streekvervoer in de Tweede Kamer geflankeerd door minister van Financiën Wouter Bos.

De coalitiepartijen wilden dat. "We kunnen praten over een financiële oplossing, maar dan kunnen we meteen horen of dat een begaanbare weg is", zei CDA-Tweede Kamerlid Jan Mastwijk woensdag.

Geld

Een onbegaanbare weg is goedkopere, zogenoemde rode diesel, wat CDA en PvdA eerst wel zagen zitten. De vervoersbedrijven zouden het uitgespaarde geld kunnen inzetten in de cao-onderhandelingen.

"We hebben dat idee laten varen, uit angst voor ongeoorloofde staatssteun. Ook gaat er een enorme precedentwerking van uit. Er zijn meer nadelen dan voordelen", zei Mastwijk.

Vrachtschip

CDA, PvdA en ChristenUnie zien Huizinga niet als partij in het cao-conflict. "Maar we kunnen zo'n klimaat scheppen dat de partijen donderdag een oplossing kunnen vinden. Vergelijk het comflict maar als een soort vastgelopen vrachtschip waaraan wij als Kamer een rukje kunnen geven."

De in het regeerakkoord gekorte overheidssteun aan het ov, de prijs van de strippenkaart en de bijdrage van de provincies aan vervoersbedrijven zijn in zijn ogen in te zetten middelen. De gewijzigde omstandigheden rechtvaardigen het om van afspraken af te wijken.

Analyse

Het wachten is op een brief van de staatssecretaris die donderdag voor het debat nog komt. Formeel gaat het om een reactie op de analyse die oud-PvdA-minister Klaas de Vries van de problemen in de sector heeft gemaakt.

SP-Kamerlid Emile Roemer, die het debat aanzwengelde, wil wel dat Huizinga aan de onderhandelingstafel aanschuift, "en niet met een lege portemonnee" opdat de bussen vrijdag weer gaan rijden.

Een motie in die zin houdt hij achter de hand. Een motie van wantrouwen tegen Huizinga "hebben we al gehad". De SP "wil een oplossing voor bestuurders en reizigers". VVD-collega Paul de Krom wil echter geen "geld schuiven". Hij ziet ook geen plaats voor Huizinga aan de cao-tafel.