AMSTERDAM - Vrouwen voelden vorig jaar al aankomen dat het minder zou gaan met de economie in Nederland. Ze kochten meer make-up, en zie vanaf september ging het consumentenvertrouwen omlaag.

Het economisch bureau van ING-onderdeel Postbank kwam donderdag met 'het bewijs' dat er een samenhang is tussen sentiment en cosmetica.

Voordat het consumentenvertrouwen in 2001 inzakte, steeg de omzet van make-up met 10 procent. Eenzelfde omzetstijging deed zich vorig jaar voor. Een teken aan de wand, kan achteraf worden vastgesteld.

Omgekeerd

Het werkt ook omgekeerd, stelde Postbank vast. Voorafgaand aan het vertrouwensherstel in 2006 verschrompelde de omzetgroei in 2005 tot 0,5 procent.

Een topman van de Amerikaanse cosmeticaproducent Estée Lauder ontdekte als eerste dat de verkoop van lippenstift stijgt als het economisch slechter gaat. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal publiceert jaarlijks de 'Lipstick Indicator'.

Luxe

Vrouwen zouden zich in in mindere economische tijden minder luxe permitteren, en dat zou een positieve invloed hebben op de verkoop van relatief goedkopere cosmeticaproducten zoals lippenstift.

Een andere verklaring is dat vrouwelijke werknemers er in economisch onzekere tijden extra verzorgd willen uitzien om indruk te maken op hun baas, met het oog op het behoud van hun (deeltijd)baan.