DEN HAAG - De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is een campagne begonnen tegen zogeheten 'money mules', ofwel katvangers. Dat zijn mensen die, in ruil voor een beloofde beloning, hun bankrekening beschikbaar stellen aan criminelen.

De NVB werkt samen met het Openbaar Ministerie tegen katvangers.

In de praktijk worden veelal jongeren benaderd door criminelen om hun bankrekening beschikbaar te stellen. De kwaadwillenden vragen aan een persoon of ze op zijn rekening geld mogen storten.

Vervolgens moet deze persoon het geld doorsluizen naar een bankrekening in het buitenland, in ruil voor een beloning. Op dat moment is deze persoon in overtreding, omdat het veelal gaat om het witwassen van geld.

Jongeren worden vaak geronseld op het internet, via email of op populaire websites. Volgens de NVB vormen ze een kwetsbare doelgroep, omdat ze gevoelig zijn om snel veel geld te verdienen. In de praktijk kunnen de katvangers veroordeeld worden voor hun daden.

Campagne

Het probleem van de katvangers is groot in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk. De campagne, die bestaat uit een aantal waarschuwende filmpjes op het internet, is preventief bedoeld. "Van doorslaggevend belang is dat we mensen wijzen op de gevaren", zei Boele Staal, voorzitter van de NVB.

Want hoewel het fenomeen in Nederland nog geen dramatische vormen aanneemt, constateert Staal wel een groei. "Criminaliteit kent geen grenzen.

Dat kunstje kunnen ze overal uitvoeren. Hier is er sprake van een geleidelijke groei. En waar de katvangers voorheen werden aangesproken in de disco, doen ze dat nu op het internet", aldus de voorzitter.

Schade

Hoeveel schade banken tot nu toe hebben geleden als gevolg van de witwaspraktijken, wilde de NVB niet zeggen. Officier van Justitie Fred Speijers wees er wel op dat de afgelopen jaren honderden mensen en bedrijven slachtoffer zijn geworden van deze praktijken.

In de Verenigde Staten hebben mensen bovendien taakstraffen gekregen van 40 tot 80 uur of zelfs gevangenisstraf, aldus Speijers.

Eerder dit jaar lanceerde de NVB al een andere campange tegen internetcriminaliteit. Consumenten worden met de leus '3x kloppen' gewaarschuwd voor gevaren tijdens het internetbankieren.