AMSTERDAM - Nederlandse ondernemers zijn relatief laconiek over de kredietcrisis. Een vijfde zegt gevolgen te ondervinden van de crisis op hun bedrijfsvoering. Alleen in Zweden ligt dit percentage lager.

Dat blijkt uit onderzoek van kredietverzekeraar Atradius onder 2500 bedrijven in tien Europese landen, Australië en Nieuw Zeeland, Mexico en de Verenigde Staten.

In de Verenigde Staten ligt het percentage bedrijven dat last zegt te hebben van de kredietcrisis met 68 procent ruim drie keer zo hoog. Ook in Mexico (60 procent), Italië (58 procent), Groot-Brittannië (46 procent) en Spanje (44 procent) ondervinden ondernemers veel hinder van de kredietcrisis.

Ook in België zijn bedrijven iets minder optimistisch dan in Nederland, Bijna een derde zegt last te hebben van de crisis.

Handelsnatie

Directeur Bert Bruning van Atradius denkt een verklaring te hebben voor het optimisme van de Nederlanders. "Nederland is een echte handelsnatie, we gaan uit van eigen kracht en richten ons op de kansen. Bovendien gaat het in Nederland relatief best goed.''

In Nederland verwacht 46 procent van de ondernemers wel dat de kredietcrisis de economische groei zal doen afzwakken.

Impact

De top drie van industrieën die wereldwijd de meest impact van de kredietcrisis verwachten, zijn de bouw, de productiebedrijven en ondernemingen die consumentenproducten maken. Het zijn vooral grote, internationaal opererende bedrijven die last hebben van de onrust op de kredietmarkten.