AMSTERDAM - Het Europees Kampioenschap voetbal is een goudmijn voor het Nederlandse bedrijfsleven. Frituurpannen, bier, oranjeshirts, dankzij het toernooi investeert de Nederlander stevig in consumptiegoederen. Vooral televisies zijn niet aan te slepen.

"De televisie gaat uitzonderlijk goed scoren deze zomer", voorspelt directeur Henk Kok van De Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Hij schat dat er deze zomer 175.000 meer televisies worden verkocht dan normaal. "Maar dan zetten we wel in op een redelijk resultaat van Oranje bij de groepswedstrijden in Bern", aldus Kok.

Extra verkoop

Tijdens het WK in Duitsland twee jaar geleden verkochten de elektronicazaken 125.000 toestellen extra. Toen werd Nederland in de achtste finale door Portugal naar huis gestuurd.

Vooral de grote, platte schermen zijn populair. "Plasmatelevisies en lcd-schermen zijn de afgelopen jaren een stuk goedkoper geworden", legt Kok uit. "Bovendien staan nu ook de Spelen op het programma."

Producenten

Televisieproducenten Philips en Sony bevestigen dit beeld.

"Eind mei waren retailers opeens door hun voorraden heen", vertelt pr-manager Hans den Heijer van Sony Nederland. "We halen 10 procent van onze jaarlijkse afzet in beeldschermen uit de drie weken voor het EK."

Hij ziet ook een trend als het gaat om de grootte van de beeldschermen. "Een formaat van 40 inch was enkele jaren geleden onbetaalbaar, maar verkoopt nu uitstekend", aldus Den Heijer.

Elektronicaketen BCC heeft soortgelijke ervaringen. "Het prijsniveau voor deze beeldschemen is het afgelopen jaar met meer dan 30 procent gedaald. We verwachten deze zomer 50 procent meer lcd-schermen te verkopen dan vorig jaar", aldus commercieel directeur Michiel de Haan van BCC.

Kabelaanbieders

Kabelaanbieders pikken ook een graantje mee van de run op televisies.

"Normaliter betekende een EK of WK geen nieuw kabelabonnement, maar het feit dat mensen op nieuwe systemen overstappen, is gunstig voor ons. Vooral naar High Definition-televisie (HDTV) is nu veel vraag", zegt een woordvoerder van UPC.

RND

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) becijferde onlangs dat de consument dit jaar minstens 175 miljoen euro extra uitgeeft aan producten die het voetbalgenot verhogen.

Dat merken ze ook bij Mediamarkt, waar het momenteel aanmerkelijk drukker is dan gebruikelijk in de winkel.

"Veel werknemers hebben hun vakantiebonus binnen, dat zorgt altijd voor een piek in de verkoop rond deze tijd van het jaar. Maar met het EK voor de deur gaat het geld altijd net wat sneller naar een nieuw lcd-scherm dan naar een vakantie", zegt directeur Pieter Haas van Mediamarkt.

Uitgavenpiek

Ook Haas ziet de televisie als de grote publiekstrekker, maar de consument draait zijn hand niet om voor nog wat extra aankopen. "Over de hele breedte is sprake van een uitgavenpiek.

Als er toch een nieuwe televisie in huis komt, kan die DVD-recorder er ook wel bij", aldus Haas.

Winkeliers spelen dan ook steeds handiger in op dit gedrag. Zo verkoopt BCC een zogeheten VIP-arrangement: een televisie met een gratis frituurpan, voetenbad en een thuistap. "Alle benodigdheden voor de perfecte EK-avond in een pakket", aldus commercieel directeur De Haan.