UTRECHT - Ongeveer 10.000 Nederlandse creditcards zijn uit voorzorg geblokkeerd na een poging tot fraude van een Amerikaans bedrijf. Betalingsorganisatie Interpay zei zaterdag een dergelijke maatregel nog niet eerder te hebben genomen om fraude te voorkomen. Inmiddels loopt er al een justitiëel onderzoek in de Verenigde Staten.

Houders van Mastercard-creditcards hebben vrijdag een brief ontvangen waarin de blokkering wordt gemeld. Zij kunnen erop rekenen dat ze binnen veertien dagen een nieuw exemplaar ontvangen, aldus Interpay. Voor mensen die op vakantie zijn en in de problemen komen, beschikt de organisatie over standaardvoorzieningen.

Interne bedrijfsfraude

De beveiligingssystemen van Interpay signaleerden de fraudepoging toen een Amerikaans bedrijf op grote schaal zogenoemde 'pre-autorisaties' vroeg om kleine bedragen af te schrijven. Dit is een gebruikelijk patroon om te kijken of er voldoende geld op de bankrekeningen staat. In de gevallen waarvoor toestemming werd verleend, volgde een aanvraag om een groter bedrag over te maken, waarna de alarmbellen begonnen te rinkelen. Volgens Interpay gaat het om interne bedrijfsfraude.

De Interpay-woordvoerder zei dat er geen bedragen van de rekeningen zijn afgeschreven. Indien daarvan wel sprake is, worden de creditcardhouders "in beginsel" schadeloos gesteld.

Interpay, dat het elektronische betalingsverkeer in Nederland voor zijn rekening neemt, wil niet zeggen om welke onderneming het gaat. "Het is op zich een gerenommeerd bedrijf met vestigingen in meerdere landen", aldus de woordvoerder. Een waarschuwing om geen zaken meer te doen met dit bedrijf, is volgens hem niet nodig. "De directie is er veel aan gelegen om de fraude aan te pakken."