AMERSFOORT/UTRECHT - Reizigersorganisatie Rover heeft het helemaal gehad met de topbestuurders van spoorbeheerder ProRail

"Het is de hoogste tijd dat minister Eurlings ingrijpt en bij wijze van spreken de belangrijkste twintig ProRail-bestuurders ontslaat", aldus Rikus Spithorst, het gezicht van de belangenorganisatie.

Stroomstoring

Woensdagmorgen werden naar schatting tienduizenden treinreizigers gedupeerd door een stroomstoring bij het Centraal Station in Utrecht.

"Sinds twee weken regent het weer storingen, terwijl er volgens mij geen sneeuw of blaadjes zijn gevallen", foetert Spithorst.

Zorgen

Rover maakt zich "grote zorgen" over het beheer van het spoor in Nederland. "De Nederlandse Spoorwegen geven miljarden uit aan nieuwe treinen, een goede zaak. Maar als die treinen niet kunnen rijden omdat ProRail zijn zaken niet op orde heeft, heb je een probleem."

Onafhankelijk onderzoek

De afgelopen jaren uitte Rover al vaker kritiek op ProRail, maar nog niet eerder zo hard. De organisatie wil weten hoe het ervoor staat met het onafhankelijke onderzoek naar ProRails functioneren, dat de minister de Tweede Kamer heeft toegezegd.

Dit onderzoek door bureau McKinsey "wordt afgerond", aldus diens woordvoerster. Zij verwacht dat het rapport in de tweede helft van juni naar de Kamer gaat. Zolang reageert Eurlings niet inhoudelijk.

Debat

Regeringspartij CDA wil nog voor het zomerreces een debat met de minister over het onderzoek, maar is verder terughoudend.

Kamerlid Jan Mastwijk: "Ik snap de frustratie van Rover wel, maar de kans op storingen wordt er niet minder op." Diederik Samsom (PvdA) vindt het ook nog te vroeg voor definitieve conclusies, "maar de grond wordt wel heter onder de voeten van het management van ProRail".

Volgens SP'er Emile Roemer gaat het om het beleid en niet om de poppetjes en komen de spoorbedrijven weer onder één dak.

Prorail ProRail erkent dat zich de afgelopen weken "enkele storingen" hebben voorgedaan. "We begrijpen de emotie van Rover, en we vinden het zelf ook heel vervelend, uiteraard in de eerste plaats voor de reiziger", aldus een woordvoerster.

Maar ProRail zou er steeds beter in slagen om storingen te voorkomen of sneller te verhelpen.