AMSTERDAM - Het abonneebestand van dagblad Het Parool groeit gestaag. Het aantal abonnees is toegenomen met ruim 2400 ten opzichte van een jaar geleden. Dat heeft hoofdredacteur E. van Gruijthuisen woensdag gezegd.

Sinds de verzelfstandiging van Het Parool is er sprake van een groeiende aanwas van abonnees. In april lag de stijging nog op 1900 abonnees. De krant heeft een oplage van een kleine 90.000 exemplaren, inclusief abonnees en losse verkoop.

"De groei van het abonneebestand is ten koste gegaan van de losse verkoop", verklaarde Van Gruijthuijsen. "Maar uiteindelijk levert een abonnee meer geld op, dus qua omzet is het goed nieuws voor het bedrijf." Begin dit jaar verliet uitgeverij Het Parool het kranten- en boekenconcern PCM Uitgevers en kwam de krant in handen van onder meer de Belgische Persgroep.

Advertentiemarkt

Terwijl het abonneebestand uitdijt, laat de situatie op de advertentiemarkt nog altijd te wensen over. "We zien geen enkel herstel. Dat is echt heel bitter", stelde Van Gruijthuijsen. Daarom overweegt uitgeverij Het Parool om huis-aan-huisbladentak Weekmedia af te stoten. "We praten momenteel met meerdere kandidaten uit de uitgeverswereld. We willen het verlies niet langer dragen."

Op een omzet van 34 miljoen euro leed uitgeverij Het Parool vorig jaar een verlies van 7 miljoen euro. Hiervan kwam 3 miljoen voor rekening van Weekmedia. Zelf stond de krant 4 miljoen in de min.

De Persgroep, in België uitgever van onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen, heeft een belang van 32 procent in de Amsterdamse uitgever. Ondanks de verliezen van Het Parool sloot De Persgroep het boekjaar 2002 af met een winst van 19,5 miljoen euro, procent meer dan een jaar eerder. De omzet groeide met 6 procent tot ruim 293 miljoen euro.

Tabloidformaat

Van Gruijthuijsen ontkende woensdag dat er een besluit is genomen over het formaat van dagblad Het Parool. "We onderzoeken momenteel drie modellen." Het Parool verschijnt nu in een 'gewoon' krantenformaat met het dagelijkse bijvoegsel PS op tabloidformaat. "Daarnaast kijken we naar een afwijkend formaat, een beetje zoals USA Today." Tot slot wordt ook gekeken naar de optie om Het Parool geheel in tabloidformaat uit te brengen.

Van Gruijthuijsen stelde dat het "nog een paar maanden" duurt voordat er een besluit valt. "Alle inspanningen zijn nu gericht op onze verhuizing op 12 en 13 juli." De uitgeverij verkast van de Wibautstraat naar het voormalige Storkterrein in Amsterdam.